Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: trimning och Utbyggnad av befitlig anläggning  (läst 751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Defekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
trimning och Utbyggnad av befitlig anläggning
« skrivet: 08 oktober 2015, 10:07:50 »
Hej alla
Nu har jag "tjuvläst" detta forum i ca ett Ã¥r ungefär sÃ¥ länge sedan det var som vi köpte vÃ¥rat hus. Huset kom med en jordvärme pump Nibe 1245 8kw. Jag har aldrig behövt haft koll pÃ¥ värmepumpar men man är ju ett litet kontroll freak. SÃ¥ hittade detta forum och började kolla lite pÃ¥ pumpen och försöka förstÃ¥ alla begrepp COP, gradminuter,dut, kurvor, herre jösses synd att göra det enkelt  ;)
Nu har jag fortfarande väldigt lite koll  :o sÃ¥ jag tänkte bomba er med frÃ¥gor och bilder.
Huset är byggt -82 och här är jag osäker om det byggdes med radiatorer eller med befintlig golvvärme. jag har tittat på alla gamla byggritningar och där ser man klart och tydligt att det är radiatorer MEN jag kan absolut inte hitta några tecken på detta överhuvudtaget! och jag kan aldrig tänka mig att gamla ägarna har gjutit om hela plattan garage del och allt.
Det är alltså hel platta på mark golvvärme överallt på bottenvåning till och med i garaget det funkar väl sådär vi har några "kalla" rum där jag är osäker hur värmen går i golvet då jag inte hittar några ritningar på detta.
Jag tycker jag har för få ledningar ut i golvet, totalt 5st, va det normalt för den tiden? nu ser man system med 12/15 ledningar ut i golv. Vidare information är att det installerades ett nytt större FTX aggregat då det bara fanns självdrag på övervåningen efter överenskommelse med säljaren då besiktningsman slog ner på detta.
Jag har även två stycken cp en till garagedelen och en till bodelen är detta overkill eller normalt? Det finns ett rör som sammanfogar värme ut till golv och retur känner man på dessa rör så är det betydligt varmare efter röret då varmvatten verkar ta den vägen också. Jag har försökt förstå vad det ska vara bra för? är det inte så att pumpen känner av returtemp och går efter den? nu blir den ju högre än vad i verkligheten kommer som retur från golv. jag har bara utegivare till pumpen.
Det blir en lite stökig tråd detta med massor av frågor hoppas ni har tålamod :)
PÃ¥ övervÃ¥ning har vi el radiatorer och dessa känns onödiga när vi har billig värme precis under, sÃ¥ jag har planer pÃ¥ att dra upp rör pÃ¥ övervÃ¥ning utan shunt och mata 3st stora radiatorer skulle nÃ¥gon av mina cp klara detta typ den till bodelen för dÃ¥ kan jag gÃ¥ pÃ¥  fördelaren i tvättstuga eller behöver jag komplettera med en till? Jag tror att systemet idag är ganska effektivt hela förra vintern hade vi värmekurva 2 och klarade oss bra pÃ¥ detta straxt norr om Stockholm kan jag förstöra nÃ¥tt med utbyggnaden eller kommer pumpen bli rent utav effektivare när den fÃ¥r större system att jobba med? hoppas ni ser pÃ¥ bilderna om nÃ¥tt är galet. Behöver ni mer info om nÃ¥got ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: trimning och Utbyggnad av befitlig anläggning
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2015, 17:00:51 »
Det jag reagerar på är backventilen på bypassen (röret som blandar varmt och kallt).
Röret är helt enligt boken men jag tror backventilen sitter på fel håll.
Pilen bör gå från kallt till varmt, eftersom du bör ha högre flöde över golvvärmen än över värmepumpen.
Det innebär att en del av framledningen blandas med returvatten på golvvärmen, men det är helt OK.

Annars är det troligen golvvärme frÃ¥n början vilket kanske innebär en del värmeläckage nerÃ¥t, vet inte hur mycket isolering man lade under plattan 1982, men troligen är det inte sÃ¥ mycket?  Sc:,h

Bygger du ut med radiatorer uppe kan du koppla in dessa före cirkpumparna till golvvärmen och låta den inbyggda cirkpumpen i 1245 skicka vattnet dit, du får tänka på att dimensionera ordentligt om kurva 2 ska räcka dit också.
Koppla in stigare/retur till radiatorerna före bypassen (mellan bypass och värmepump) så kommer det att funka.
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 17:07:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!