0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Filtret sitter inte mellan VP och VVB så det är troligen inte problemet om den löser vi VV-laddning.Jag tror antingen på att det är luft i manteln på varmvattenberedaren, det sitter en nippel på toppen där den luftas.Eller så gissar jag på att växelventilen krånglar, den fastnar halvvägs vid VV-laddning och blockerar flödet?
Det brukar gå att lossa motordelen på växelventilen på nått sätt, hur beror på vilken modell det är, prova om den sitter med bajonettfattning?Sen är den en pinne därunder som ändrar läge när växelventilen ska byta riktning på flödet, prova att motionera och smörja med en lättare smörjolja.Dock brukar problemet återkomma efter ett tag så planera för att köpa en ny så småningom.Det finns bättre modeller som vrider en kägla.Men varför löser elkassetten?Vad för felmeddelande får du?
Om ni har en svart eller blå växelventil så byt dessa dom är skräp.Det är ingen idé att försöka fixa till dom för det blir ingen skillnad.LKs gråa växelventil är det som gäller. Byt till den.Ok du har problem fortfarande med hög pressostat kan du prova att göra rent slangarna som går från värmeväxlaren, eller ännu bättre byta dessa. Dom korkar igen.
Om det går trögt med flödet genom slangarna så får du pressostat hög vid vvb för att värmebärarvattnet inte för bort värmen från köldmediet i kondensorn tillräckligt effektivt. Vid värmedrift har du en lägre temperatur på värmevattnet så då går det bättre.Om det nu är problem med flödet genom slangarna kan du räkna med att problemet även uppträder vid värmedrift när kylan sätter in och radiatorvattnet blir varmare.