Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Oisolerade kopparrör som kondensvattenrör
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Oisolerade kopparrör som kondensvattenrör (läst 4987 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
andersjm
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 76
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
andersjm
«
skrivet:
04 oktober 2015, 10:55:52 »
Citera
Jag håller på och bygger nytt hus, med frikyla.
Nu har jag noterat att rörmokaren använt helt vanliga oisolerade kopparrör för att leda bort kondensvatten från fläktkonvektorerna. Röret går inuti vägg (själva röret är alltså ej inspekterbart, bara de ändar som sticker ut ur väggen).
Vad tror ni på forumet, kommer detta att leda till problem?
Köldbärarna är isolerade med Armaflex, men alltså inte kondensvattenrören.
Först tänkte jag att kondensvattnet nästan alltid kommer att ha samma temperatur som daggpunkten, eftersom det är vid daggpunkten kondensen bildas. Men sen insåg jag att vattnet efter att ha kondenserat troligtvis rinner en stund längs kylflänsarna i konvektorn, och om konvektorn går på fullt vattenflöde och låg fläkthastighet, så kan man tänka sig att vattnet kyls en bra bit under daggpunkten.
Dessutom kan man tänka sig viss direkt värmeledning mellan själva kondensröret och kondenstråget.
Nu är frågan - hur illa är det med oisolerade rör? Ska vi ta kostnaden att riva bort gipsskivor och byta rören, eller är det acceptabelt som det är? Om det bara kondenserar riktigt varma fuktiga sommardagar kanske det är okay - det är väl kontinuerlig fukt som är förödande för hus?
Vad har ni andra för kondensvattenrör? Jag tänkte mig från början att ha oisolerade plaströr, men det blev nåt missförstånd mellan mig och rörmokaren.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29880
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Oisolerade kopparrör som kondensvattenrör
«
Svar #1 skrivet:
04 oktober 2015, 15:01:54 »
Citera
Mitt kondensvattenrör är oisolerat och det bildas ingen kondens på utsidan av detta.
Troligen beror det på att flödet är så litet att det inte kan kyla röret effektivt, när det är som värst kommer en droppe var 3-4 sekund.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
andersjm
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
andersjm
«
Svar #2 skrivet:
05 oktober 2015, 08:53:23 »
Citera
Har du koppar- eller plaströr?
Loggat
Pen
Expert på värmepump
Stad/land: Södertälje
Antal inlägg: 363
Karma +0/-0
Inbiten GDS
Pen
«
Svar #3 skrivet:
05 oktober 2015, 10:07:38 »
Citera
Jag kör kopparrör utan isolering men har sett till att det finns lite distans till organiskt material. Dessutom dolt i nisch. Att det skulle bli så mycket kondens att det börjar rinna på utsidan av röret tror jag inte med tanke på att det inte forsar fram vatten i röret direkt. Jämför med kylrören där det forsar fram mer än en deciliter varje sekund. Inte heller kommer det att nämnvärt kyla utrymmet i nischen.
Jag har inte heller kunnat se någon kondens på röret nu när nischen varit öppen den första sommaren. Men så har det inte blivit många liter kondensvatten den här sommaren heller å andra sidan. Däremot kan jag säga att kylrören fullkomligt dryper av fukt den stump de är oisolerade vid anslutningen till konvektorn (vilket är helt ok då det droppar ner på kondenstråget).
Du har naturligtvis rätt i att kondensvattnet kommer att kunna bli några grader kallare än kondenspunkten. Men å andra sidan går det åt förhållandevis mycket energi för att sedan kondensera luften utanför rören. Dessa få grader vid så lågt flöde kan knappast ge något större bidrag till processen.
«
Senast ändrad: 05 oktober 2015, 10:26:28 av Pen
»
Loggat
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.
Tågis
Gäst
Tågis
«
Svar #4 skrivet:
05 oktober 2015, 10:08:23 »
Citera
För att få frid i sinnet, ÖPPNA väggen å fixa det nu.
Kostar några hundringar, men kan kosta hur mycket som helst i framtiden.
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #5 skrivet:
05 oktober 2015, 10:30:44 »
Citera
Å andra sidan: Så länge röret går inne i väggen där luften står stilla, så finns det ju ingen tillgång till "färsk" fuktig luft vars fukt kan kondensera ut på det. Så jag har svårt att tänka mig att det skulle bli något större problem, annat än om fukt som kondenserar på röret där det ligger öppet förlagt kan följa röret och rinna in i väggen.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29880
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
05 oktober 2015, 10:36:26 »
Citera
Citat från: andersjm skrivet 05 oktober 2015, 08:53:23
Har du koppar- eller plaströr?
Det är koppar, det går ner i tvättstugan och ner i avloppet där.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
andersjm
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
andersjm
«
Svar #7 skrivet:
10 oktober 2015, 09:46:03 »
Citera
Tack för alla svar.
Jag har bett rörmokaren kontrollera att det är okay enligt branschstandard att använda kopparrör. Är det inte det så får vi ta bort gipsskivor och byta rören. Får se om rörmokaren tycker att han eller jag ska bekosta det :-).
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
10 oktober 2015, 12:38:19 »
Citera
Med det låga flöde som blir så kommer det aldrig kunna bli något problem med kondens.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
andersjm
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
andersjm
«
Svar #9 skrivet:
13 oktober 2015, 08:34:14 »
Citera
Nu har jag räknat lite på det här.
Antag att kondensvattnet når ner till 10 grader och att daggpunkten är 20 grader (extremt pessimistiskt, tror jag!). Antag vidare att 2 L kondensvatten genereras per timme (vilket jag tror är högt räknat).
Eftersom vattnets värmekapacitet är 4185J/(kg*C), får man vid 10 graders temperaturskillnad och 2L/h en kyleffekt på 4185 * 10 * (2/3600) = 23W.
När 1 kg vatten kondenserar frigörs 2257kJ, så en kyleffekt på 23W räcker för att kondensera ca 23W / 2257(kJ/kg) = 1e-5 kg/s, vilket blir 0.037kg/h eller ca 37mL/h.
Ovanstående räkning bygger på att ingen annan process än kondensering värmer kondensröret. Jag kan dock tänka mig att kondensering faktiskt kan vara den dominerande uppvärmningsprocessen för kondensröret.
Nu var ovanstående scenario väldigt pessimistiskt, men jag tycker ändå att det framgår att man bör kondensisolera sina kondensrör.
Om man antar en kondensvattentemperatur på 14 grader och en daggpunkt på 16 grader ger ovanstående beräkning istället en volym på 1 mL/h, men även det borde var tillräckligt för att göra skada inne i en vägg. Om man inte isolerar sina kondensrör alls gamblar man nog att kondensvattnet aldrig blir kallare än daggpunkten.
Loggat
Pen
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Inbiten GDS
Pen
«
Svar #10 skrivet:
25 oktober 2015, 19:08:37 »
Citera
Jag tänkte fundera vidare och kommentera, men det vore bra om du ritade in kondensationen i ett Mollierdiagram först så blir det färre antaganden. Du kan t.ex bestämma rätt noga mängden kondenvatten som bildas ur ett sådant. Ännu bättre blir det om du använder konvektorns data om bortförd kyleffekt vs sensibel kyleffekt vid olika givna förhållanden (skillnaden går åt för kondensation).
Pen
PS Om det är Sabiana du har så tror jag att jag har mängder av data för den om du vill ha. Minns dock inte om jag bara tog hem för min egen modell. Kan kolla. Men för själva principen kanske det inte spelar så stor roll.
«
Senast ändrad: 25 oktober 2015, 19:16:41 av Pen
»
Loggat
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.
Pen
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Inbiten GDS
Pen
«
Svar #11 skrivet:
25 oktober 2015, 19:55:16 »
Citera
Skickade några dokument till dig per mail - kändes som det blev för mycket att ladda upp på forat.
Pen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1200
dolda: 0
användare: 20
Användare online
:
dadid
RobertG
phera
Bobone
BJohan
Johnlennonx
Josth
andkr
vandieren
25fOCUS
Genuint
stormy
larryd
Carl N
rikardagren
purjo__
Lokföraren
rocas
Howlin
Rdx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info