Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil  (läst 33885 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #45 skrivet: 17 oktober 2015, 13:08:34 »
Då lever SEB farligt för det är ju absolut ingenting klart och dessutom har de väl inte ens med NOx i sina krav!

Hur menar du nu?
Jag menade att jag fick 1% lägre ränta iom att jag köpte miljöbil, nu är ju min bil ingen miljöbil längre och SEB har ju på ett sätt och vis blivit lurade de med av VW?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #46 skrivet: 17 oktober 2015, 13:11:48 »
I kravens mening är väl din bil miljöbil fortfarande.
Jag uppfattade det som att SEB hade höjt din ränta, då hade de levt farligt!


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #47 skrivet: 17 oktober 2015, 13:14:42 »
Bilarna de har är snygga och de går billigt och sånt borde väl sälja även i framtiden trots skandalen?

Folk vill helst slippa problem och VW bilar är inte bland de billigaste heller .....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #48 skrivet: 17 oktober 2015, 13:16:32 »
I kravens mening är väl din bil miljöbil fortfarande.
Jag uppfattade det som att SEB hade höjt din ränta, då hade de levt farligt!

Hmm, men det är kanske så att SEB bjuder på en lägre ränta frivilligt och då kan det röra sig om ett avtalsbrott.
Beror dock på hur avtalet är utformat skulle jag säga  Sc:,h..... eller har jag fel?

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #49 skrivet: 17 oktober 2015, 13:20:28 »
I kravens mening är väl din bil miljöbil fortfarande.
Jag uppfattade det som att SEB hade höjt din ränta, då hade de levt farligt!

Nej nej, jag har kvar min miljöbilsränta  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #50 skrivet: 17 oktober 2015, 13:21:24 »
Bilarna de har är snygga och de går billigt och sånt borde väl sälja även i framtiden trots skandalen?

Folk vill helst slippa problem och VW bilar är inte bland de billigaste heller .....

Alla köper inte den billigaste bilen heller  ;)
VW krånglar inte mer än andra märken heller för den delen...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #51 skrivet: 17 oktober 2015, 13:26:41 »
Alla köper inte den billigaste bilen heller  ;)
VW krånglar inte mer än andra märken heller för den delen...

Toyota, Mitsubishi, Volvo, Mazda, Honda osv. krånglar inte heller och har inte sådana problem.  ;)

SEB kommer troligtvis aldrig att ändra räntan, även om det visar sig att bilen inte är ngn miljöbil. De skulle ju riskera att bli av med arga och upprörda kunder ....


Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #52 skrivet: 17 oktober 2015, 13:30:11 »
Hoppas att Hansson inte har köpt en VW diesel i så fall. Tror Hansson har nyligen visat upp en bekräftelse från Volkswagen om att sin bil är färdigbyggd och kommer att fraktas till Sverige.
Självklart har jag köpt en diesel.
Ww fusket verkar folk strunta i för försäljningen går riktigt bra för vw.
Provkörde rätt många bilar innan jag bestämde mig. vw prissätning är hel rätt för tjänstebilar.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #53 skrivet: 17 oktober 2015, 13:34:15 »
Självklart har jag köpt en diesel.
Ww fusket verkar folk strunta i för försäljningen går riktigt bra för vw.
Provkörde rätt många bilar innan jag bestämde mig. vw prissätning är hel rätt för tjänstebilar.

Vi får se om fusket kommer att påverka bilköpet .... jag har ju postat länkar så vi kan förlja upp försäljningssiffrorna i framtiden ...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #54 skrivet: 04 november 2015, 13:09:22 »
3 litaren är också rutten:
http://www.gp.se/motor/1.2884117-storre-motorer-dras-in-i-vw-s-utslappsfusk
Det är inte bara fyrcylindriga motorer som Volkswagen har fuskat med. Nu har EPA också hittat bevis för att Volkswagen fuskat med utsläppen i 3,0-litersmotorn som bland annat sitter i Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi A6, Audi A7, Audi A8, Audi Q5 och Audi Q7.

Enligt EPA:s nya uppgifter är det årsmodellerna 2013–2016 som kan ha försetts med mjukvaran som tillfälligt sänker utsläppen av kväveoxid när bilarna testas.

EPA har ännu inte beordrat att VW återkallar bilar med de större motorerna.

Utsläppen ska vara upp till nio gånger högre än tillåtet.

Precis en sekund efter att testproceduren påbörjats ändrar bilen flera parametrar för att sänka NOx-utsläppen men indikerar samtidigt inte att bilen är ställd i ett särskilt lågutsläppsläge. - See more at: http://www.gp.se/motor/1.2884117-storre-motorer-dras-in-i-vw-s-utslappsfusk#sthash.4b7jLSdi.dpuf
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #55 skrivet: 15 januari 2016, 23:43:16 »
Dieselgate växer sakta...
http://www.dagensps.se/artiklar/2016/01/14/77438863/index.xml
Som sagt, det är svårt att bygga rena dieslar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #56 skrivet: 16 januari 2016, 22:00:54 »
Det är väl el motorer som kann kombinieras med bensinmotorer som kommer att öka i framtiden.

En smart lösning!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #57 skrivet: 18 januari 2016, 07:42:39 »
Japsarna verkar i alla fall vara seriösast när det gäller miljön, de väljer bensin istället för diesel redan idag till sina hybrider, och tittar man på den undersökning som Vi Bilägare gjort om utsläpp så ligger Honda m.fl japanska tillverkare lägst när det gäller överförbrukning jämför med uppgiven förbrukning och CO2-utsläpp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4038
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #58 skrivet: 18 januari 2016, 08:35:05 »
Min nya bensin Skoda Yeti drar enl datorn 0,69 istället för beräknade 0,57.

Dessutom är nog 0,69 glädjesiffra........

Bensin/elhybrid vore nog bäst...och renast..
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #59 skrivet: 03 februari 2016, 14:46:53 »
Då vet vi. När det är normal midsommar i Sverige går mercorna utan avgasrening...
Jag var betydligt stoltare som M-B-fan när bilen fyllde 100 år, än nu när vi nått 130...
Den killen, de mustacherna....När slipper vi honom??
http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/02/02/dieselgate-reaches-daimler-a-defeat-device-by-another-name/#9930bc918913
Dieselgate Reaches Daimler: A Defeat Device By Another Name

http://specials-images.forbesimg.com/imageserve/26d455c5c49546c1aeac1b05b55a2a43/960x0.jpg?fit=scale
“Defeat device? Cold!” Daimler CEO Dieter Zetsche (AP Photo/Frank Augstein,File)


Europe’s auto industry is desperately trying to paint dieselgate as an isolated lapse of judgement by Volkswagen, while Volkswagen is desperately trying to paint dieselgate as the work of a“couple of engineers” lacking parental supervision. The transparent paint-job has received a huge crack today when Germany’s Daimler
AG was found using the defeat device Daimler’s mustachioed CEO Dieter Zetsche has sworn not to exist.

Except that Daimler doesn’t call it a defeat device. In tests by Netherland’s official automobile inspector TNO on behalf on the Dutch Minister of the Environment, a C-Class Mercedes C220 TDi BlueTec was found emitting more than 40 times the amount of cancer-causing NOx than in the lab. After Dutch TV picked up the tough to ignore scent, the Stuttgart automaker complained that the tests were done at temperatures below 10 degree centigrade (50 F).

Germany’s Spiegel Magazne writes why:

“There is, says Mercedes, a shut-off device in the engine management of its C-Class diesel cars that stops the NOx cleaning under these and other circumstances. This is for the protection of the engine, and permissible, says the Stuttgart automaker.“

A look at the climate stats shows that in Holland, temperatures where the C Class switches off its diesel catalysator are common, except in the heights of summer. In the cool parts of Europe, Daimler’s diesel cars spew unmitigated NOx.

Germany’s pressure group Deutsche Umwelt Hilfe has repeatedly claimed that dieselgate is an industry-wide problem. The group calls Daimler’s stance highly hypocritical. “The engines are being protected, the people aren’t,” the group’s General Manager Jürgen Resch said.

The group now applied at Germany’s automotive regulator Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) for a withdrawal of the EU-wide type approval for Daimler’s diesel-powered C-Class, convincingly arguing that “even below 10 degrees, the car must comply with the emission standards.” Should the approval be pulled, the cars could neither be sold, nor driven in the EU. The group also demands that diesel-driven C-Class cars are kept out of Germany’s inner cities once the temperature drops below 10 degrees centigrade. One of the cities with the highest NOx concentrations is Daimler’s hometown Stuttgart. Stuttgart’s mayor is a member of the Green Party, so is the prime minister of Stuttgart’s state of Baden-Wuerttemberg.

Meanwhile, Daimler is swearing up and down that it is innocent:

“A defeat device, i.e. a function that limits the efficacy of the emissions treatment in an inadmissible way, is not being used by Mercedes-Benz
. Furthermore, Mercedes-Benz vehicles do not have a function that automatically registers that the vehicle is in a testing bay.”

Observers of this quickly developing scandal are increasingly being sensitized for sophistry: Daimler seems to try to argue that only an inadmissible device is a defeat device, and since they believe that their device is admissible, no defeat device. Daimler’s state-of-the art software no longer needs to detect that the car is on a dynanometer. The prescribed ambient temperature during theofficial EU emissions test is 22 degree centigrade, well above the 10 degrees where Daimler shuts its emission treatment off.
« Senast ändrad: 03 februari 2016, 14:51:24 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!