0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är normalt sett mer än dubbelt så dyrt att värma med gasol som med el. (runt 2 kr 40 öre/kWh.)Bättre/billigare med el alltså, om du har säkringar som tål belastningen.
Vet inte om du missförstår mig, eller om du kommenterar vad någon annan skrev.Det stroa problemet som gör at du inte bör sätta in en fläktkonvektor är att din värmepump troligen har mycket högre uteffekt än vad din fläktradiator kommer att ha, det som då händer är att värmepumpen startar och gert sin effekt (alltid full effekt), radiatorn kan inte göra av med all effekt, och värmepumpen stannar.Du kommer att få extremt korta gångtider på kompressorn, med hög (max) sluttemp varje gång, vilket sliter på kompressorn och ger ojämn värme från fläktradiatorn.De flesta värmepumpar har en min tid mellan starter på runt 20 minuter, så för dig skulle temperaturen till/från radiatorn troligen hinna gå mellan 20 - 55 grader mellan varje start.
Ofta (så är det i alla fall för oss) har man inget värmebehov i huset när det börjar bli kallt i uterummet, och man vill ha värme.Att värma hela huset bara för att man vill ha värme i uterummet vår och hösthelger tror jag är en dålig ide.Vintertid, visst, då går det.
Luft/luft kan du visst räkna hem... Dels värmer den snabbt med hög effekt, och dels kan den kyla de delar av året som det är för varmt i uterummet.Gasolen kan också värma snabbt med hög effekt, men i övrigt är den inte ekonomisk om du avser värma hela helger.Luftvärmepumpens låga driftskostnad gör att du troligen kommer att unna dig att ha varmt längre perioder, t.ex. från fredag morgon till söndag kväll.Det kommer du knappast att unna dig med gasol eller elvärme.Ibland kan det vara bra för själen att ta en lite större initial investering om man vill unna sig att använda det man skaffat sig också.Men detta är ju bara min högst personliga uppfattning.
Lite så resonerade jag också, men inte till vilket pris som helst, förstås...:-)Körde ju med el förra säsongen och det var ju en del tydliga toppar med 7-dagarsintervall på den förbrukningen.Men det finns ju de ställen som direkt avråder från att ha en L/L-pump som tillfällig uppvärmningskälla, tex polarpumpen.se (https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/husstorlek/garage-forrad-uterum)"Det går däremot inte att utnyttja en luft-luftvärmepump för att värma upp ett helt nedkylt uterum. Det krävs viss värme för att luft-luftvärmepumpen ska kunna avfrosta utedelen."Samma svar fick jag när jag besökte en handlare i stan i samma fråga. Jag är ju inte intresserad av att hålla rummet halvuppvärmt hela höst/vinterhalvåret. Eller av att behöva förvärma med el dagen innan.Det skulle ju vara enkelt, det här, hade jag tänkt mig...