Tidigare tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5796.0/all.htmlsammanfattning:
När borraren höll på, ställde jag frågan till forumet om jag skulle köra på grundvatten eller med kollektorslang.
Tillsist blev jag övertygad, av forumets samlade visdom, om att kollektorslang var det vettigaste alternativet.
Ett par timmar efter att jag besämt mig stötte borrarn på en sprickzon som ger över 300 minutliter på 145 meters djup.
Altså har jag inget val utan kommer att köra på grundvatten.
Detta ger ett antal nya funderingar angående pumpval, driftsekonomi, hushållsvatten och vatten till hästar.
Pumpen sätter jag på 130 meters djup.
Den skall förse VP´n med vatten samt fylla på hydroforen vid behov.
Vattenpelaren ligger på 20 meter fn, detta kan såklart variera med årstid & uttag.
Borran ger mer än 300 minutliter.
Hydrofor 50 liter.
Behov:
Värmepumpen behöver 34,2 liter per minut vid drift enligt manualen.
Enligt IVT installatören har VP´n inbyggd styrning av grundvattenpumpen.
I övrigt behövs vatten till hushållet och upp till 14 hästar skall ha dricksvatten.
(Ca 50 liter / häst och dag = 700 liter.)
(hushåll ca 300 – 1000 liter / dag.)
Som mest kommer hushåll & hästar att förbruka 2000 liter per dag om jag tar till lite.
Jag har Googlat fram siffrorna, har jag fel?
Pump skickar upp vatten till värmepumpens värmeväxlare. 34,2 l/min = 2050 liter / timme plus häst & hushållsvatten.
Returvattnet skickas till ett returhål.
Vid behov skall hydroforen fyllas på med vatten.
Frågor:
1, Hur kopplar jag detta på bästa sätt?
2, Hur skall styren se ut?
3, Frekvensstyrd Flygt F4FX4 pump?
4, Grundfoss 4 tums undervattenspump som ger 40 minutliter?
5, Större hydrofor?
6, skall vattnet till VP´n igenom hydroforen först? (jag hoppas inte det då det verkar idiotiskt & dyrt att driva systemet genom en hydrofor)
7, Var tar jag vattnet till hydroforen? Före VP´n eller från VP´ns retur?
8, hur säkerställer jag att VP´n får tillräckligt med vatten om hydroforen skall fyllas samtidigt som VP´n är i drift?
9, skall jag göra det enkelt för mig och sätta två pumpar? (en till VP´n och en till hydroforen?)
Installatören har säkert en lösning men jag tror att forumet har en bättre

Hjälp!
/Anders