Hmm Jämtland, fint här behövs det folk.... kanske ett stenkast från mig? Ser ni fjällen och över den stora sjön?
Nu är det svinkallt även hos dig antar jag... då behövs elpatronen av och till. Vi har kallast i Sverige just nu.
Läs det först, som jag skrivet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2682.0.htmlMest grekiska kanske men hoppas du hajar en del, det kan va en början, det är för dom riktigt insnöade :-[
Jag har en likadan pump men min heter 75, lite vekare sak.
Är innetempen hyfsat jämn?? eller blir det lite varmare vid kyla?
Är det så ska du ändra kurvan och rum bör, det kan ge liite billigare drift.
Ändra till rum bör på 20 grader, obs det har inte nåt med rumstempen att göra jo indirekt har det det. Men inte så att man får det man lägger in där absolut inte (ologiskt men så är det)
Sen ändrar du värmekurvan till 34.
Den ändringen kommer att ge samma rumstemp vid +-0 ute, men liite svalare när det blir kallt ute.
Har man rumbör på 20 grader då får man en "neutral värmekurva. Lite klurigt men det förklaras lite i "skriften"
Det du ska göra är att skriva upp dom värden du har i pumpen tempetraturer, osså timräknare för VP värmepumpen VV varmvatten och tillskottet och elmätaren.
Gör det varje dag särskilt nu i början och vid svinkyla!
Sen kan vi hjälpa dig..
Jag antar att du inte kan se tempen på "kalla" sidan i styrdatorn? En hint kan vi få om du talar om om det är is på stig och retur från kalla sidan.. den är väl isolerad men tex på ventiler intill pumpen.
Innan våren ska ni absolut köpe en rumsgivare den känner av tempen i huset, den tjänar ni igen när vårsolen kommer. Dessutom jobbar den för jämnare temp inne, tex vid blåst väderomslag mm.
Frågorna du har kan nog besvaras så här det beror på hur kraftig pumpen är i förhållande till husets värmebehov..
Men styren i pumpen den jobbar för att hålla jämn temp hos er.. så liten pump då blir det mycket eltillskott med elpatronen och vice versa..
Har du termostatventiler på radiatorerna? Om dom används att sänka tempen, kan elräkningen bli onödigt hög... får vi tempskillnaden av dig på varma sidan så kan vi gissa hur det är med det..
Lycka till nu med "Jämtland" och pumpen
osså fråga på!!!