Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CVT automatlådor  (läst 8984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
CVT automatlådor
« skrivet: 26 september 2015, 21:26:17 »
Hustrun funderar på att skaffa sig en bil med automatlåda och hur en "vanlig" automatlåda fungerar och håller har jag hyfsad koll på men hur är det med CVT lådorna?
Att dom utvecklats en del sedan Daff tiden förstår jag men hur bra/dålig är dom
Hur är dom att köra med.
Håller dom.
Ska dom servas i tid och otid.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: CVT automatlådor
« Svar #1 skrivet: 26 september 2015, 21:29:54 »
Vilka bilar har såna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2557
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: CVT automatlådor
« Svar #2 skrivet: 26 september 2015, 22:06:10 »
Jag älskar dem, har beställt min tredje bil med en sådan.
Ingen extra service.
Vet du med dig att du kör hetsigt och ryckigt ska du nog prova först...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CVT automatlådor
« Svar #3 skrivet: 26 september 2015, 22:17:30 »
Smurfen, det är många bilar som har den typen av automatlådor främst små och mellanstora bilar, tycker jag mig ha sett.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2557
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: CVT automatlådor
« Svar #4 skrivet: 26 september 2015, 22:44:45 »
Nästan alla utom tyska, svenska och amerikanska märken har haft eller har ngn modell.
Audi hade fram till förra året dock, de kallade den multitronic.
Alla Toyotor med autom detta året är CVT.
« Senast ändrad: 26 september 2015, 22:47:01 av Mike »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CVT automatlådor
« Svar #5 skrivet: 27 september 2015, 09:16:08 »
Skillnad på VW.s DSG låda och CVT lådan ?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CVT automatlådor
« Svar #6 skrivet: 27 september 2015, 09:31:24 »
Jag älskar dem, har beställt min tredje bil med en sådan.
Ingen extra service.
Vet du med dig att du kör hetsigt och ryckigt ska du nog prova först...

Ingen extra service !! Det ska bytas olja/filter var 6000 mil ,om detta inte servas , köp INTE den bilen !
Ny låda kostar nog 50.000:-
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: CVT automatlådor
« Svar #7 skrivet: 27 september 2015, 09:57:05 »
Är dom helt steglösa eller har dom byggt in olika växel steg ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CVT automatlådor
« Svar #8 skrivet: 27 september 2015, 09:58:54 »
CVT är i princip av samma typ av variator som sitter på tex snöskotrar dvs helt steglös.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2557
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: CVT automatlådor
« Svar #9 skrivet: 27 september 2015, 10:01:48 »
Ingen extra service !! Det ska bytas olja/filter var 6000 mil ,om detta inte servas , köp INTE den bilen !
Ny låda kostar nog 50.000:-

Stämmer inte alls.
Min 6000-mila service kostade 3800 och inget extra med växellådan.
Full service på Toyotaverkstad.
En DSG kostar lika mycket och har haft enorma problem i vissa modeller.

En CVT är steglös medan DSG är en automatiserad manuell låda med två kopplingar (mer som kan krångla).
Ofta upplevs DSG som lite ryckig vid krypkörning eller tex manövrar i P-hus.

Det är oftast dem som inte ägt en bil med CVT som är negativa så bilda dig en egen uppfattning.

Jag har haft två Avensis med CVT och har nu beställt en Auris. Kompisen som provade min köpte också en Avensis med CVT.
På dessa modeller så är det fejkade växelsteg när man väljer att växla manuellt annars helt steglöst. På de allra senaste modellerna i USA har Toyota valt att ha fejkade växellägen även i automatläge under vissa förutsättningar.
Som fotnot kan man se att förbrukningen med CVT på en Auris med 16" däck är nästan 1dl/mil lägre än för den manuella.

Prius som är en av de allra mest felfria bilarna har en hybridanpassad CVT.

Subaru har väl idag också i stort sett helt gått över till CVT.
« Senast ändrad: 27 september 2015, 10:09:39 av Mike »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: CVT automatlådor
« Svar #10 skrivet: 27 september 2015, 10:12:59 »
CVT är i princip av samma typ av variator som sitter på tex snöskotrar dvs helt steglös.
Jo det vet jag men för några år sen kom det en mc (nån italienare) med liknande låda och den gjorde dom 7 stegad med manuella växlings möjligheter för en helt variabel trodde dom skulle bli för mycket vespa känsla över och inte gå att sälja. Tror jag inte det gick så bra i alla fall inte i Sverige i alla där mc används lite annorlunda mot många andra länder. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: CVT automatlådor
« Svar #11 skrivet: 27 september 2015, 11:50:30 »
Jag har en Auris med cvt och kommer aldrig att byta till något annat!

Lite ovant i början, när man gasar på så lägger sig motorn på ett visst varvtal och står still där medans hastigheten ökar.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: CVT automatlådor
« Svar #13 skrivet: 28 september 2015, 14:25:25 »
Koppling osv är ju en förslitningsgrej i manuella lådor. Vad slits i en CVT låda? DSG har jag bara hört dåliga saker om.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: CVT automatlådor
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2015, 14:23:42 »
Det finns två typer av CVT, den traditionella typen är en kedja som kläms mellan två koner, liknande snöskoterdrivningen men med mycket lägre förluster. Det är den som sitter i t.ex. Avensis. Den är kombinerad med en vanlig koppling, som styrs av datorn. Kopplingen slits såklart men inte som på en manuell låda, där felaktigt handhavande kan slita ut den på nolltid. Det är nog ovanligt att lådan måste repareras under bilens livslängd.

Sen har Toyota en annan mekanik på sina hybridbilar, som består av två elmotorer kopplade till en planetväxel. Så i princip inga rörliga delar eller kopplingar förutom växeln. Utväxlingen regleras med de två elmotorerna. Förvirrande nog så kallar Toyota detta CVT. I vilket fall, de verkar aldrig gå sönder, och elektroniken håller bra också.

Jag har en Honda hybrid med CVT sen många år, funkar perfekt. Oljan ska bytas med vissa intervall, ungefär som på en vanlig automat.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!