Hej på er,
Till att börja med får ni ursäkta min totala inkompetens när det kommer till värmepumpar - jag har varit radhusunge i hela mitt liv med fjärrvärme så den brutala introduktionen till värmepumpar har varit omvälvande.
Vi bor i ett ca 190 kvm hus < 10 år gammalt som är bestyckat med en Airwell 10kW luft-vattenpump samt vi har en vattenmantlad pelletskamin. Hela huset har golvvärme. Mitt stora problem är att jag har svårt att med luft-vattenpumpen nå högre än 45 grader i tanken - så jag får antingen komplettera med pellets-eldning eller med elpatronen i tanken vilket ger mig riktigt blodiga elräkningar. Ligger idag och pendlar mellan 3 och 3400 i månaden i elkostnad förutom under vintern då den gärna hoppar upp mot 6000.
När kylan kommer står huvud-shunten på vidöppet och all värme strömmar ut i golven men jag tycker ändå inte det blir speciellt varmt inomhus, men resultatet är att jag har 0 tappvatten (håller ca 22 grader i kranarna) vilket är dåligt ur både konfortperspektiv men också ur bakterieperspektivet.
Vi har servat utomhusenheten, haft folk som mätt upp golvvärmen, justerat sändare och bytt termostat - men samma resultat. Jag börjar fundera på om den helt enkelt är underspecificerad för vad den är tänkt att göra.
Så jag vänder mig till er proffs - vad har jag för options? Har kollat på grövre pumpar, jag har även övervägt bergvärme men det skall väl ändå inte behövas för att få till kombinationen lagom varmt + duschvatten tycker jag? Kasta idéer på mig och jag provar! Kan inte ha 5 månader med 6 tusen i månaden i el en vinter till...
Airvell
deras effektspann 6 7,5 9 12 KW
Den går på fast kondensering ,
en parameter för larm är om den går under 20° startar den ej ,
Man måste vara jätte noga när man justerar in dom för att få ut rätt effekt vid installationen ,
vid +7 ska man söka efter värdena 40-45 i laddkretsen
max 75° på hetgasen mätt direkt efter kompressorn och en underkylning 5-7 grader
jag tyckte dom gick bäst med en överhettning på 4°.
går dom under rätt förhållanden är det fina maskiner,
om det är den med dubbla fläktar du har ? 12kw ,, den lämna dryga 10% till när man är noggrann ,
Har du haft en kyltekniker där är det viktigt att han mätt torkfiltret , har felsökt en del där dom slarvat med
spolning av nitrogen vid lödarbetena då den monterats, det har även vart glödskal på filtret i EXP ventilen
En eftervärmare till den värmepumpen för VV är ett måste ,
om dom lämna ett protokoll när dom titta på pumpen kan du väll delge dom uppgifterna
du har en värmepump som lämnar bra med kyleffekt ( det blir värme inne i huset)
cocacola