Hej,
Har precis flyttat in i en lägenhet som har en Bosch EHP 2,0 EW 1,3 installerad.
Igår så gick jag igenom instruktionerna för underhåll, och såg då att trycket i värmesystemet endast låg på 0,8 bar. När jag då skulle fylla på med vatten så skakade och tjöt rören så fort jag öppnade ratten för påfyllnad. Kunde fylla på ändå men ska dom verkligen bete sig så?
Idag när jag kollade igen så var trycket nere på 0. Kunde fylla på med vatten normalt till strax över 1 bar innan rören börja skaka och tjuta på samma sätt när ratten för påfyllnad är öppen. Efter att ha stängt av påfyllnaden så upptäckte jag att det droppar vatten ur slangen som kommer från säkerhetsventilen för värmevatten, testade att öppna den några gånger för att se om den bara glappar lite, men får det inte att sluta droppa helt.
Enligt manualen ska man spola igenom säkerhetsventilen för tappvatten, när jag öppnar denna händer absolut ingenting, ska det vara så? Dom tidigare ägarna har kryssat över den punkten i manualen, så misstänker att det kanske inte gäller.
Eftersom jag inte haft någon värmepump tidigare så är jag helt ny på detta.
1. Hur kommer det sig att jag upplever att rören skakar och tjuter vid påfyllnad? (gör jag något fel?)
2. Är det normalt att det hela tiden släpps ut lite vatten ur säkerhetsventilen för värmevatten, eller håller den inte tätt?
3. Säkerhetsventilen för tappvatten, ska den inte gå att spola igenom?
Tack på förhand!