0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur många m2 va huset på?när drog dom in värmen ? för visst va det en gammal kåk.2*160 meter aktivt borra 2*180 då får du riktigt bra hål ,, installera en Buffert tank på minst 200 l till 13 kw ,nu kan du även ha termostater på radiatorerna Det är båda 2 bra värmepumpar, läs lite på manualerna om skötseln och välj efter det du tycker är enklast.CC
Alltid bra att veta var någon bor när man skall försöka hjälpa till, du har säkert skrivit det, men en liten text med info i signaturen är alltid bra...Jag har räknat med:Ort: StockholmBergart: GranitInkommande KB medel = 0°CEnergibehov brutto, 38 000 kWh Effektbehov 12,8 kW. (60 W/m2 i markplan och 30 W/m2 på ovanvåning)Har gjort detta bara för att visa på att du skulle kunna bygga en avsevärt billigare anläggning, som troligen skulle fungera bra utan tank och termostater och som trots att effekten är lite lägre bara skulle innebära runt 88 kWh eltillskott/år.Du behöver dessutom (om du vet vilken bergart du har och att den är lika bra eller bättre än granit) max 210 meter borrhål, med höjd taget för den del av borran som ligger i mark/under grundvattennivå. Enligt kalkylen krävs 184 meter borrdjup.Om du räknar bort extrakostnaderna för de större och dyrare pumpar du tittat på, arbetstanken, ventiler och kopplingar runt ihopkopplingen av två borror, en extra cirkpump, nya termostater till alla radiatorer, den dyrare installationskostnaden samt räknar av för vad den extra jordborrningen som två borror innebär så kommer du att få en anläggning som rimligen är ca 40 000 - 60 000 kr billigare - du får lång payoff-tid på det extra krut som en större och mer flexibel lösning som du nu tittar på kostar.Notera att jag på intet sätt försöker få dig att välja en billig, och sämre, lösning, utan bara försöker tydliggöra att det inte bara finns ett sätt att räkna på för att få till en vettig lösning som rimligen under sin livslängd är en ekonomiskt bättre lösning än en funktions och effektmässigt optimalt lösning.Många installatörer som förordar "den perfekta" lösningen påstår att andra inställatörer räknar snålt, och att det senare straffar sig för kunden, jag vill dock hävda att min kalkyl rimligen skulle ge dig en väl fungerande anläggning som var avsevärt mycket billigare och enklare både att bygga, driftsätta, justera in samt underhålla.Möjligen skulle du få lite fler start/stopp, lite kortare livslängd, och under vissa årstider (utan termostater) lite mer "övertemp" i hust än om du valde en större pump, två borror, arbetstank, extern cirkpump och nya termostater.
Hmm, vet inte om jag har för gammalt program, men jag har bara Nibe 1226-11 i programmet.Så här ser kalkylen ut (nedan).Visst blir det bättre med en 13 kW Wiessman och tank, och kanske tjänar du in det över tid, bland annat på bättre COP.Tillskottet med en Nibe 1226 blir runt 150 kWh/år.Jämför med en 1245-12 så sparar du 1400 kWh/år mindre med den billigare 1226.Det är COP som gör skillnaden, Wiessman har liknande COP som Nibe 1245.
Är det inte så att man inte får sälja grejer som inte har lågenergi cp i dag Har för mig att det var snack om att 1226 skulle få en snålare cp men kanske inte lika snål som 1245ans men du har rätt det spelar mindre roll om du har extern cp då går den interna endast med kompressorn ca 2500-3500 timmar per år.