Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvert till garage?  (läst 2142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Kulvert till garage?
« skrivet: 23 augusti 2004, 14:02:23 »
Tyvärr så har jag kvar direkt-el I mitt fristående garage efter att ha konverterat huset till vattenburet system med bergvärme. Jag undrar om någon vet hur mycket ström det går åt att värma garaget?
Kan det vara lönsamt att gräva en kulvert och värma även garaget med VP?
Garagets yta ca: 28 kvm
Isolerat med 95 mm I vägg och 150 I tak
Temeratur i garaget under vintern ca 10-12 gr.
Jag vet att detta är nästan omöjligt att svara på men en uppskattning vore kul.

/Diplomaten
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

admin

  • Gäst
admin
Re:Kulvert till garage?
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2004, 14:14:47 »
Räkna med ca 10W/meter kulvert + ca 0-1000 watt för uppvärmningen av garaget beroende på utetemp.

Det ligger nog inte allt för långt ifrån sanningen.

Om du vet hur mycket effekt du har på den radiator som idag värmer ditt garage så kan det ge dig en fingervisning.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Kulvert till garage?
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2004, 07:01:29 »
Idag sitter det två element, 1000 och 750 watt i garaget. Jag satte upp dessa(fick dom av grannen) när jag isolerade garaget så jag vet inte om effekten är rätt.
Min kulvert skulle bli ca:12-15 meter, alltså ca 150 watt och ett element på ca: 1000 w.
Frågan är hur många kwh det går åt att värma garaget idag, om det betalar sig att göra detta?

Om man räknar på huset så går det åt ca: 108 kwh/kvm och år (20000/184) vilket skulle ge ca 3000kwh om jag håller 20gr. Delar jag detta med 2, alltså 10 gr så blir det ca 1500 kwh/år, med VP alltså ca 500 kwh. Jag sparar ca 1000 kwh/år.
Kan man räkna så här för att uppskatta GROVT?

/Diplmaten
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kulvert till garage?
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2004, 11:01:21 »
Kanske så... och kalaset kostar minst 10´!? kanske 20´.

Men kom ihÃ¥g är det pÃ¥ marginalen med pumpens kapacitet dÃ¥ blir det mera tillskottsel, och dÃ¥ kostar det lika mycket som direktelen  :o :o

Mitt råd, kör ett år logga noga drifttimmar för VP och för tillskottet i vinter. Notera hur kallt du klarar utan tillskott.
Skulle pumpen ensam klara HELA värmebehovet ja då kanske det kan va nåt, men om tillskottselen aktiveras redan utan vattenradiator i garaget. Då ska du nog fundera både en o två gånger.

Dessutom om garaget är fristående kan du ev välja att ha kring 0 grader i garaget med direktel, det går inge bra med vattenradiator pga frysrisken.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!