Undrar om nån av forumets garvade veteraner eller övriga intresserade kan komma med lite synpunkter på följande:
Villan vi bor i är en enplansvilla från 1982, 145m2 varma utrymmen varav största delen med radiatorer, enbart våtutrymmena har golvvärme. Ursprungligen har huset värmts med magasinerande nattel, beredaren värmdes till 60-90 grader på natten och så portionerades värmen ut under dagen. Distributionen består tidstypiskt av klena rör eller i detta fall pex slangar, 15mm och ursprungligen fanns det två radiatorkretsar i huset, kopplat som enrörs system.
Har senare uppdaterat värmesystemet, kör med L-V och L-L. Beredaren har jag kvar som arbetstank, har isolerat den med ett rejält lager uretan. Har även byggt om radiatorsystemet lite så jag idag har 4 slingor (fortfarande enrörs och fortfarande 15mm pex förutom där rören går synliga, där har jag använt kromat 15mm kopparrör), radiatorerna är genomgående utbytta till Purmos C22or. Systemet är trycksatt, kör med ca 0,5 bar övertryck och cirkulationspumpen är en Grundfos Alpha 2 25-40 som sitter på sugsidan. Radiatorerna har termostater men de är fullt öppna. Golvvärmen har en egen likadan cirkulationspump och shuntas ut via egen shunt.
Frågan jag funderat över är följande, tycker att jag får väldigt klent med flöde genom systemet överlag. Har en flödes-/energimätare i linjen före pumpen och denna visar vid ringa värmebehov och då jag har pumpen på "auto adapt" ca 200l/h och vintertid när jag "pressar" systemet ca 400-500l/h. Är medveten om att slangarna är klena men tycker ända att det borde komma mera vatten genom 4 slingor än så? Verkar som det finns nån flaskhals nånstans tidigare i linjen, om jag försöker pressa pumpen till max så suger den liksom vacum varefter jag måste stänga av den och ha den stoppad en stund innan den börjar pumpa vatten igen.
Tacksam för alla ideer, synpunkter och förbättringsförslag. Är medveten om systemets begränsningar rent fysiskt men då de ursprungliga slangarna är dragna i plattan så är möjligheterna att påverka dessa begränsade ifall man inte bygger upp ett helt nytt system med ny rördragning, har nu försökt komplettera det ursprungliga upplägget vilket givetvis resulterar i kompromisser. Varmt har vi dock haft så det räcker även med nuvarande flöde, funderar dock om man kunde dra av en grad eller två på utgående vattnet om man fick upp flödet lite.