0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte mödan värt, om inte FTX:en har väldigt dålig verkningsgrad.Ett nytt modernt aggregat har en temperaturverkningsgrad på runt 80% d.v.s. det finns inte så mycket energi kvar i avluften, som kan vara till nytta för värmepumpen.
Avluften från huset kanske är 200 m3/h?En luftvärmepump behöver 2500 m3/h för att få ut vettiga mängder energi ur uteluften.Så den värme som finns kvar i din lilla frånluftsmängd innehåller inte enrgi nog för att ett enervent skall få en positiv verkningsgrad.I så fall bara på marginalen.Inte mödan värt.Direktverkande el med ftx
Jag förstod din rubrik som att du ska förbättra FTX och el-värmen....inte att du ska ersätta. Var i landet bor du, och vilket frånluftsflöde har du?Vilket fabrikat, modell och storlek på FTX?Vilken verkningsgrad på Enervent?
Exempel med kompressorn efter FTX.Utetemp -10°.Avluft FTX +5°.Förångningstemp -5°luftflöde 90 l/s.Om värmepumpen klarar så låga förångningstemperaturer, så finns det 1 kW att plocka ur avluften vid utetmp -10°. Men samtidigt försvinner det ju energi vid avfrostningen, så vinsten blir mindre än 1 kWh/h.Helsingborg nja...Kiruna absolut inte.Oavsett bostadsort, så är min rekommendation en vanlig luft/luftare av erkänt fabrikat.
Istället för att lägga pengar på Termavent, så är det betydligt bättre att lägga pengarna på en ny FTX till ett med roterande trumma. Det återvinner 80% istället för det du har, som i bästa fall återvinner 50%.Vid utetemp -10° så återvinner en roterande 3,5 kW av 4,4 kW vid 90 l/s. Din växlare återvinner max 2,4 kWh/h efter att avfrostningen fått sitt. En roterande behöver ingen avfrostning.
Va...har du en luft/luftare redan? Satt du dit den igår.....eller har jag missat nåt i dina inlägg? Formeln är rätt, men det talar inte om hela sanningen.Har du stor skillnad på flödet mellan till och frånluft, så är det en glädjekalkyl d.v.s. har du mycket högre frånluftsflöde, har du högre läckage på grund av undertrycket i villan. Det gör att växlaren får bra verkningsgrad, på bekostnad av kall uteluft som läcker in i villan.