Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP till BRF  (läst 8364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
VP till BRF
« skrivet: 03 september 2015, 16:17:32 »
Våran BRF ska kasta ut FJV och installera bergvärme. Frågan är bara vilken tillverkare och modell vi ska välja. Det verkar ju mest vara vissa tekniska detaljer som skiljer. COP m.m. är ju rätt lika på alla.

Den ska vara hyfsat enkel att övervaka och styra. Webbgränssnitt underlättar. Gärna någon form av statistiktjänst.

Vi vill ha effektvakt på tillskottsvärmen/elpatronen. Vissa tider på dygnet gör medlemmarnas elförbrukning att lasten blir relativt hög och vi vill hålla ner säkringen till 50A så att effektvakten drar ner på elpatronen tillfälligt när övrig last går upp. NIBE F1345 har det inbyggt.

Pumpen ska ha tillräckligt lite köldmedel för att slippa kontrollerna. NIBE 1345 har löst det med dubbla pumpar.

Då vi har radiatorer så är hög uttemp utan eltillskott att föredra. +65C bör pumpen kunna ge.

Det är tre byggnader som ska konverteras. Total timtoppeffekt på FJV är ca 120kW. Högsta dygnssnittet är ca 100kW. Fördelat på ytorna blir det:
A: 48/40kW
B: 41/34kW
C: 31/26kW

De vi har kollat på är:
NIBE 1345-60, -40, -30 (har effektvakt inbyggt)
Thermia MEGA L eller M (ny modell, inverterstyrd)
IVT Greenline HE21, -17, -14 (kanske är IVT Geo lämpligare?)
Viessmann BW300-G A29, -A21, -A17, -A13

Det är ungefär samma pengar för pumparna, borrhålen är ju 67% av totalkostnaden, så det är mer en smaksak vilken vi väljer.

Nu behöver jag lite råd. Vad ska vi ta?!
Visst hade det varit kul att ta tre olika för att se skillnaden i drift men ack så bökigt med service etc..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP till BRF
« Svar #1 skrivet: 03 september 2015, 17:41:07 »
Jag hade valt att rekomendera 3st
Mega
Kopplas det rätt fÃ¥r man  tummenupp
Anläggningar
Effektvakten sitter i den externa elpannan man väljer

På fastighet går det att göra riktigt bra
Varmvatten lösningar .
Megan har Hetgas .  tummenupp
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP till BRF
« Svar #2 skrivet: 03 september 2015, 19:13:54 »
Jag kan inte lämna några råd, bara ge en kommentar till cocacolas inlägg.
Han arbetar mycket med den typen av anläggningar, och med Thermia, så rådet är inte överraskande, men behöver därför inte vara fel.
Troligen går det att få till bra oavsett vilket fabrikat ni väljer, det mesta hänger på installatören eller i vart fall den som projekterar.
Köp helst inget innan du själv/ni som utreder detta - är helt säker på att det kommer att fungera som ni vill.
Lita inte blint på offerterna, utan ifrågasätt och försök läsa er till att det som påstås verkligen stämmer med den dokumentation som oftast finns att ladda ned på nätet för varje typ av pump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP till BRF
« Svar #3 skrivet: 03 september 2015, 19:16:59 »
Thermia Mega M borde räcka fint till alla 3 husen, toppeffekt på 45 kW.
Nån elpatron behövs då inte annat än som backup.
Men om effektvakten sitter pÃ¥ elpatron sÃ¥ begränsar inte detta strömmen till kompressorn pÃ¥ värmepumpen, dock finns inte nÃ¥n funktion pÃ¥ de andra värmepumparna heller att effektvakten begränsar kompressorn.  Sc:,h

Men jag tycker nog som Cocacola, Thermias Mega är helt klart intressant.
Det hindrar dock inte att du tar in flera olika offerter och jämför pris mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP till BRF
« Svar #4 skrivet: 03 september 2015, 19:55:35 »
Jag har gjort anläggningar med dom flesta märken ..
Dem jag haft bäst erfarenhet av är Thermia och Viessmann¨,

Styr . Den logiken dom olika tillverkarna jobbar med tycker jag är avgörande i valet av värmepump.
personligen passar Thermias logik mitt sätt att tänka ,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP till BRF
« Svar #5 skrivet: 06 september 2015, 09:48:22 »
Hej,
Jag har inte jobbat med Thermia men mycket med IVT och har bäst koll på dem.
Satte just in några av Nibes Största maskiner och det verkar högst vettiga.

IVT`s nya Geo maskiner tycker jag ni ska kolla på, dubbla kompressorer och max utgående temperatur på 68 grader med minusgrader på inkommande Brine vilket ingen annan "av de vanliga märkena" på marknaden klarar så vitt jag vet. (rätta mig gärna om jag har fel)
Har inte installerat GEO än men ska sätta in ett par om några veckor, kan återkomma senare med mer erfarenheter.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #6 skrivet: 06 september 2015, 19:48:10 »
Så länge en MEGA bara går på kompressorn så ska säkringen räcka till. Hade tänkt att 50A ska räcka. Det är om elpatronen samtidigt går in som det blir för hög last ifall de boende samtidigt förbrukar en del. I en av kåkarna är alla motorvärmare inkopplade så där har vi överlastrisken typ kl.05-08 på morgonen.

Har plöjt igenom offerterna och jämfört värden. Noterade att IVT ville ha 913m på en av kåkarna medan Viessmann tyckte det skulle vara 1327m fast den offerten hade 1610m borrlängd. Eftersom borrningen är 2/3-delar av priset så gör det ju stor skillnad på offertpriset. Vi vill ju inte stå med frysta hål om några år så tillräcklig längd är ju av vikt..

COP-värdena anges bara vid 0/35 eller 0/50 så man undrar ju vad COP ligger på vid 0/65?

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #7 skrivet: 06 september 2015, 19:55:11 »
Nibe har bäst info på nätet. För att få reda på detaljer om funktion m.m. så behöver man en installation- och bruksanvisning. IVT är klart sämst. Hittar ingenting vettigt om Geo och väldigt lite om övriga pumpar. Thermia har åxå haft svårt att lägga ut ngt vettigt trots att man säljer MEGA..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP till BRF
« Svar #8 skrivet: 06 september 2015, 20:39:11 »
hmm
allt detta ska Ã…F kunna  berätta när han/hon presenterar offerten ,

energi borrning .
Den är som du beskriver viktig..
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #9 skrivet: 06 september 2015, 22:00:17 »
Vill helst hamna under 3kg köldmedium per aggregat så vi slipper årlig kontroll. Nibe F1345 har dubbla pumpar på maximalt 2x2,0kg så den slipper kontroll. Thermia vet jag inte vad den innehåller, hittar ingen detaljerad info. IVT Geo innehåller upp mot 10kg.

Btw, vad kostar en kontroll? Endast certifierad personal får göra den. Gissar på minst 1200kr per anläggning så 3x1200kr isf. Det försämrar kalkylen något.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP till BRF
« Svar #10 skrivet: 06 september 2015, 22:12:12 »
Men se det så här istället ..
stora växlare kräver lite mer köldmedel tummenupp
årlig kontroll av fastighetsvärmepumpar kan spara dyra reparationer .
är det rätt folk ser dom och hinner med att byta det som är på väg att gå sönder innan allt rasar.

En värmepump som du vet lämnar rätt mängd energi ger dig den avkastning du kunnat missa om du inte har kontroll.
Med vänlig hälsning
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP till BRF
« Svar #11 skrivet: 07 september 2015, 07:33:25 »
Borrning ligger normalt på 35-55% av totala anbudssumman, borra mycket är alltid bra men någonstans finns en brytgräns vad som är ekonomiskt försvarbart.
IVT kör med hermetiskt slutna värmepumpar vilket fritar dem från kraven på de årliga besiktningarna.
Viessman har jag inte någon erfarenhet av, bra maskiner men sämre support/service är det jag hört ryktesvägen.
En värmepump som ger ca. 40kW i värmeeffekt säkras ca. 40A, elpanna som spets kommer bli el tjuven, de handlar om 3 separata byggnader med varsin anläggning?
Är det en gemensam el-servis som matar alla kåkarna eller en i varje, effektvakt skall nog till i vilket fall.

Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #12 skrivet: 07 september 2015, 11:49:37 »
Det är tre kåkar på samma fastighet. Alla har separat matning, max 63A/kåk.

Hade hoppats att kunna ha max 50A och maximera uttaget på säkringarna genom effektvakt istället för att dimmensionera efter värsta-fallet dvs pump + patron + lägenhetsförbrukarna dvs spis, tvättmaskiner m.m. De få tillfällena ska effektvakten får koppla ut elpatronen. Värmesystemet är så pass trögt att elpatronen kan jobba ikapp lite senare när det finns utrymme..

Hittade en bra sida för när det måste göras läckagekontroller på VP:
http://alltomfgas.se/anlaggningskollen

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #13 skrivet: 07 september 2015, 11:54:33 »
IVT Geo har ju fördelen att kunna ge +68C ut. Vi har ju gamla lamellradiatorer så de vill ha lite högre temp. Tanken är att folk ska lägga in golvvärme när de renoverar så vi kan köra som 0/35-system men det kommer ta tid.

Thermia MEGA ska ju kunna klara hela effektbehovet själv men behöver vi mer än +65C så måste det ändå spetsas. Det gäller ju alla iof. Med -30C ute så när elementen vilja ha mer än +65C.

Nibe F1345 har ju allt inbyggt dvs mjukstart och effektvakt och är väl en beprövad konstruktion. Dessutom dubbla pumpar med <3kg köldmedel så vi slipper läckagekontrollen. Kostar ca 1500kr/år.

Viessmann är stora i andra länder men som sagt rätt nya i Sverige..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP till BRF
« Svar #14 skrivet: 07 september 2015, 14:00:48 »
Dom ytterst få timmar per år du ska ha den tempen är försumbara.. Beroende på Trögheten i skalet finns risk att ni aldrig egentligen behöver en högre temp .
Detta med radiatorernas avspeglingsyta skall han/hon som föreslÃ¥r värmepumpen kunna avgöra och räkna pÃ¥ vilket delta och flöde  som blir Dimensionerande för värmesystemet .
Gissa inte  ;) Du/Ni betalar för en installation och dÃ¥ skall leverantören ta helhets ansvaret .
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!