Jorå grundläggande fysik

nåt snappar vi väl upp

Smart tänkt men ingen villa har det nog??
Jag vänta på nya hyresgäster, så nu har jag kopplat min elberedare och vvb i pumpen så man kan köra i serie, paralellt och var för sig

Då ska väl nått duga hoppas jag.

Hittills har jag kört bara vp vvb vid normal drift, men vid svinkyla 5-10 dygn/år då har jag kopplat över och kört bara min elberedare. då har vp jobbat med värme dygnet runt, det ger en liten besparing eftersom min vp jobbar med max 42 grader vid värmeproduktion. ( bättre COP vid låg temp).
Värmedriften störs rejält av vv-drift "stup i kvarten" vid stark kyla.
normalt kopplar man i serie om inte vv räcker.
Först genom VP beredare sen genom elberedaren, men som du anat dig till så är det långt ifrån optimalt.
Den effekt man har från vp (jag har 7,5 kw) är långt över vad man har i en elberedare (aldrig över 3 kw).
Så effekt finns det i överskott minst 8 månader/ år. problemet kan va volymen.
VV bör räcka, men om det inte räcker borde man ha som du antyder.... Dyrt men har man Schuntat vv som i större fastighetsbestånd då kunde man köra som du antyder. Konventionell motorschunt med konstanhållen temp kostar en skaplig slant.
Precis som du tror är en blandningsventil en termostat.
kanske man kunde ha dubbla såna, men normal funktion är att blanda in kallvatten vid övertemp inte att spä i hetvemvatten vid för låg temp.
Nu har vi (jag :-[ ) strulat till det riktigt får se om nån reder ut detta