Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fläkthastighet  (läst 3464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
fläkthastighet
« skrivet: 04 januari 2006, 19:12:59 »
Vilka parametrar påverkar fläkthastigheten? Är det så simpelt som mina 5 lägen ALLTID skall ge olika hastighet? Jag kan varken höra eller känna skillnad oavsett läge, 2 st nya XE9CKE.
« Senast ändrad: 04 januari 2006, 19:47:07 av svempa »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: fläkthastighet
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2006, 13:10:42 »
Obs! Delvis gissningar.

Jag är osäker på om jag har rätt! men fläkten i XE9CKE fungerar mellan 840-1160 rpm i manuellt mode! och tidsintervallen är 10 sekunder mellan höjningen av fläktvarvtalet som är en relativt liten höjning och vid sänkning av varvtalet är det inte säkert att det blir någon sänkning överhuvudtaget då kompressoreffekten prioriteras om värmebehov föreligger.

Det kan hända att jag blandar lite från auto och manuellt läge kanske någon kan rätta till det!

men som sagts hundra är jag inte då jag inte har några erfarenheter av just XE-cke modellerna! ???
« Senast ändrad: 08 januari 2006, 13:14:04 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fläkthastighet
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2006, 13:49:07 »
Verkar vara ett extremt litet varvtalsområde, för att täcka 5 hastigheter. Jag har mailat säljaren, men man får nog jaga med tel.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: fläkthastighet
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2006, 17:53:27 »
Hur som helst på sedvanligt Invertervis är det temperaturen på växlaren i innedelen som avgör om höjning av fläktvarvtalet är möjligt!
för att testa detta så ställ temperaturen på fjärrkontrollen på 30 grader och fläkthastigheten på högsta det kan dröja en stund så hoppar fläkten upp på högvarv sedan kan du sänka fläktvarvet i fem steg. observera ofta är det fler hastigheter än 5 för powerheatläget brukar ha egna varvtal detta testar du genom att ha högsta fläktläge och sedan trycka på powerheat du märker att fläkten då ökar ytterligare.

AlltsÃ¥ jag tror att du har testat att öka varvtalet utan att tillräckligt värmebehov föreligger! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fläkthastighet
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2006, 18:20:08 »
Lite sent, men tack för svaret.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: fläkthastighet
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2006, 19:04:03 »
Alltså jag tror att du har testat att öka varvtalet utan att tillräckligt värmebehov föreligger! 

Jäkligt dumt att man inte själv kan reglera hastigheten. För genom att höja börtemp med en grad ökade VPn effekten på kompressorn tillfälligt höjde varvtalet från 3 till 5 kunde jag förbättra COP från 2,3 till 2,8.

Det är så man kan bli förbannad.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: fläkthastighet
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2006, 20:21:08 »
Alltså jag tror att du har testat att öka varvtalet utan att tillräckligt värmebehov föreligger! 

Jäkligt dumt att man inte själv kan reglera hastigheten. För genom att höja börtemp med en grad ökade VPn effekten på kompressorn tillfälligt höjde varvtalet från 3 till 5 kunde jag förbättra COP från 2,3 till 2,8.

Det är så man kan bli förbannad.


Jo men det är väldigt lätt att lura sig genom att bara titta på vad som händer med innedelen vid höjning av fläktvarvtalet!
hela systemet är beroende av en viss temperatur för kondenseringen, om man kunde sätta ett högre luftflöde på innedelen så pressas kondenseringen ner och cop-värdet borde öka?, men ute i förångaren följer förångningstrycket och temperaturen med ner och mindre tryck och lägre temperatur vid den viktiga förångningen medför lägre kölmedietransport och värmeupptagning därigenom faktiskt en minskning av effekten och cop-värdet!
Hela värmepumpen måste ha en balans mellan kompressorvarvtal och förångarvolym,kondensorvolym,strypdonets storlek, samt självklart luftflödena ute och inne.
Självklart är funktionen inte hundraprocentig vid alla driftsförhållanden, men skapad för att klara av dom mest skiftande förhållanden i temperaturhänseende och jag är övertygad om att totalekonomiskt är invertrarna optimerade till näst intill fulländning.
Intressant tycker jag däremot är avfrostningen som är ett oerhört kostsamt kapitel som våra luftvärmepumpar måste gå igenom, rätt ofta i onödan och ibland för sällan.
(Knäcks den nöten "frostfri förångare" så ligger bergvärmepumparna risigt till)     
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 20:33:49 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!