0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
En annan nackdel är att då kompressorns varvtal varierar inom ett stort område så finns det säkert något varvtal i spannet där den ger ifrån sig irriterande oljud pga mekaniska resonanser. Det är ju lättare att undvika på en on/off som går med fast varvtal.
Jag läste någonstans att frekvensstyrda pumpar får dålig smörjning på låga varvtal, lågt oljetryck och massa andra nackdelar som jag inte kommer ihåg. Ligger det något i det eller är det skitsnack?
Efter att ha läst på forumet så har jag fastnat för en fråga jag inte hittat en specifik tråd om (skicka mig dit om jag missat den och ignorera denna fråga).Jag är intresserad av för- och nackdelar med inverter jämfört med on/off. Jag arberat nämligen lite med pumpar (ej värmepumpar) och där finns det en övertro på energieffektiviteten på frekvensstyrda applikationer.På en frekvensstyrd pump så minskar verkningsgraden på både omriktare, motor samt pumphjul om de inte får arbeta vid lägre varvtal designat medan förlusterna i ledningssystem minskar. Därav min nedanstående fiktiva fråga.Vd skulle ni rekommendera för värmepumpslösning till ett hus med ett maximalt effektbehov på 6-8 kW?- En inverterstyrd maskin med ett effektspann på typ 3-12 kW?- En on/off pump som får arbeta mot accumulatortank?- En inverterstyrd pump med effektspann på 6-16 kW?- Någon annan lösning?Saker som man kan ta hänsyn till är priset, enkelhet i intrimmning, MTBF, service-/reservdels-kostnader, återbetalningstid mm. Nu har väl alla större märken inverterstyrda maskiner på modellistan så man kan hålla en diskussion mer till tenikerna än märkena.Ser fram emot att få ta del av forummedlemmarnas stora gemensamma kunskap./TheDog
På Daikins hemsida kan man läsa:"Daikins egenutvecklade swingkompressor är en del av hemligheten bakom den unika effektiviteten och driftsäkerheten. Med få rörliga delar gör den mycket tyst och effektivt sitt jobb. Till skillnad från traditionella kompressorer har den inget läckage vid låga frekvenser, vilket är det vanligaste driftområdet."Stämmer det att andra inverterpumpar har kompressorer som läcker vid låga frekvenser? Tar andra pumpar skada av att köras på låga varvtal? Vet man med säkerhet att en swingkompressor har längre livslängd än en scroll?