Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Borrhål nära max eller kan man belasta mer?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Borrhål nära max eller kan man belasta mer? (läst 4395 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
j0d
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
j0d
«
skrivet:
16 augusti 2015, 22:27:12 »
Citera
Hej! Jag bor i ett hus från 1928 med pool i stockholmstrakten. Knappt 300m2 värms upp. Jag värmer idag med en Viessman Vitocal 300 BW 110 CD60 10kW och har ett borrhål på 220m. Kbin gick förra vintern 2014 ner till -0,6 och denna vintern till -0,1. Den gick också ner till -0,1 i maj när jag drog igång poolen och bergvärmepumpen fick gå några dagar non-stop.
Installationen gjordes 2002 så anläggningen börjar få några år på nacken. Pumpen verkar ha gått ca 4400h över det senaste året och ca 700 timmar tillskott till detta.
Då pumpen börjar bli gammal funderar jag på om en 16kW pump skulle vara en bra lösning. Jag gissar att denna skulle få bort lite tillskottstimmar men samtidigt belasta hålet betydligt hårdare, både genom högre total effekt och genom högre SCOP.
Min fråga blir alltså om detta är en bra idé eller om hålet är för litet för detta? Efter att ha läst lite här verkar Kbin på lite minus inte vara jättefarligt. Vidare har jag egentligen lite mer uppvärmningsbehov i två rum med bara elgolvvärme och en inredd vind med bara el-element. Är det dumt att addera mer element på systemet utan att addera mer värme? Jag har funderat på att addera solvärme på taket som står fint i söder men också att komplettera med luft-luft system till vinden exvis.
Alla tankar mottages tacksamt och huvudsakligen vad ni tror om hålet och en modern värmepump. Hade en installatör här som tyckte jag skulle ersätta befintlig pump med lägre SCOP än de bästa idag för att hålet redan var nära gränsen.
Tack på förhand
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29867
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Borrhål nära max eller kan man belasta mer?
«
Svar #1 skrivet:
17 augusti 2015, 08:08:34 »
Citera
Hej!
Hur stor tomt har du?
Går det t ex att gräva ner 300 m jordvärmeslang som komplement så kommer detta räcka till en kraftigare värmepump samt utökad installation med vattenburen värme i hela huset.
Ett alternativ är t ex luft/luft värmepump på vinden, och då har du även möjlighet att köra denna som AC på sommaren.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
17 augusti 2015, 09:27:35 »
Citera
Förutsatt att ditt borrhål inte har olikt varma zoner, som i värsta fall skulle kunna göra att det fryser både nerifrån och uppåt, och uppifrån och nedåt - med komprimerade slangar som följd (om inte berget har sprickor), så är det ingen större fara med någon minusgrad på inkommande när belastningen på borran är som störst.
Problemet är att man inte kan veta detta innan man belastat hålet på pass mycket att det faktiskt blir några minusgrader på inkommande.
Det är ett litet fåtal ägare som drabbas av detta fenomen, vilket i värsta fall kan kräva byte av kollektor, eller komplettering med ett borrhål till.
Ett säkrare sätt att minska eltillskottet kanske vore att komplettera med en luftvärmepump, men jag skulle nog placera den i markplan så att den kan värma största möjliga yta.
Det sparar borrhålet, och gör det möjligt att köpa en lite större värmepump när du MÅSTE byta bergvärmepump.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19212
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
17 augusti 2015, 12:05:26 »
Citera
Om du väljer en inverter Tex Nibe 1255 kan man ställa in en min temp på brine om det skulle bli problem med frusen borra vilket nog är ganska ovanlig finns rätt många anläggningar som är dimensionerad för några minus grader in på kb och dom går utmärkt. Eftersom din vp går ännu och flera tillverkare är på gång med inverters så kommer det säkert komma ut flera med liknande funktion innan du behöver byta ut din. Om huset har frånluft vent kan man om det är möjligt för rördragningen använda vent luften till att värma brine lär motsvara ca 30-50 meter borra.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
j0d
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
j0d
«
Svar #4 skrivet:
17 augusti 2015, 16:08:13 »
Citera
Hej igen och tack för svar.
Jag får känsla av att konsensus verkar vara att byta till en modern värmepump såsom Nibe 1255 nog sannolikt kommer att gå bra och att den dessutom kan stänga av sig om det skulle bli alltför kallt i borran. Dock verkar konsensus också vara att inte lägga på mer last på hålet än dagens last innan detta skett och man kan observera hur kallt hålet blir med ny värmepump. (Och med tillägg att man i ovanliga fall kan få hålet förstört om man kör minusgrader)
Enligt SGU är det 3m till berg. Betyder detta att aktivt djup blir 220-3m? Kan man räkna ut vad ett sådant hål teoretiskt skall kunna leverera? (SGU specar också vattenmängd 20 och rörborrning till 6. Vad betyder dessa?)
Tack för förslag om avlastning. Tyvärr är tomten liten och väldigt bergig så gräva ner slang är väldigt svårt
Har heller ingen koll på frånluften - det läcker överallt
Vad gäller luft-luft verkar det vara ett bra alternativ med just möjlighet till kyla på sommaren. Blir väldigt varmt i huset på sommaren med 10 stora fönster på södersidan. Kanske kan bli ett par innedelar, 1 på vinden och 1 i vardagsrummet eller två system helt enkelt.
Vad finns det för erfarenhet/tankar om solvärme. Man kanske skulle kunna få bort belastning på hålet hela sommarhalvåret med några solpaneler och en ackumulatortank. Ger detta återhämtning för hålet förutom elbesparingen? Någonstans stod det om att köra ner solvärme i hålet. Finns det konsensus om detta funkar eller är beroende på hålets karaktär eller annat?
Tack igen. Är ju både lärorikt och kul detta
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19212
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
18 augusti 2015, 07:17:14 »
Citera
1255 stänger inte av sig vid för kall borra den begränsar effekten så inte borran blir för kall men då måste man i så fall ersätta den uteblivna effekten med elpatron. Jag tror inte solpaneler är nån bra lösning i ditt fall om borran skulle vara för klen borra eller gräv eller ev frånluft återvinning.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
LasseJJ
Gäst
LasseJJ
«
Svar #6 skrivet:
22 september 2015, 16:20:28 »
Citera
Titta på Smurfens förslag om återvinning/laddning med återvunnen värme från frånluften. Modulen heter Nibe FLM, går också att sätta ihop själv av aerotemp delar och lite rördelar.
Förutsätter att du har en central mekanisk avluft (F) från huset.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7720
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
22 september 2015, 17:41:48 »
Citera
Hur mycket aktivt hål du har beror på hur långt du har till grundvattennivån, det är ju först då slangarna ligger i vattnet som dom är "aktiva".
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #8 skrivet:
22 september 2015, 18:55:00 »
Citera
När pumpen installerades 2002 var det vanligt att man dimensionerade borrhålen för -2 grader in. I det här fallet var man mer generös med antalet borrmeter och det är bara att vara tacksam för det. Störst risk för problem med att det fryser i borrhålet har man när grundvattenytans nivå ligger högre än berget. Jord leder värme sämre så vattnet fryser först där borrhålet går genom jordlagret. Är berget då tätt så att vattnet inte kan tränga ut i sprickorna, vattnet expanderar ju när det fryser, är det stor risk att slangen kläms ihop. Ligger grundvattenytan lägre än berget kan man belasta borrhålet rätt hårt. Så länge det finns en kanal av vatten vid bergväggen gör det inget om det fryser i borrhålet även om berget är tätt. Man ska tänka på att ungefär 1/3 av värmeöverföringsmotståndet finns i borrhålet. Temperaturen vid bergväggen kommer därför att vara ett par grader högre än KBin.
Finns det någon uppgift om vattenflödet när man borrade? Det brukar stå i protokollet om det kom vatten när man borrade. Fungerar borrhålet som en brunn finns det sprickor i berget och då ska det inte vara någon risk för klämda slangar när det fryser.
Går det på något sätt verifiera det är sprickor i berget eller att grundvattnet vintertid ligger djupare än berget skulle jag byta pump rakt av utan att göra något mer. Att köra ner solvärme i borrhålet fungerar inte. Jag skulle också koppla in de elvärmda rummen på nya värmepumpen.
En 16 kW pump som går med några minusgrader in på köldbäraren kommer inte att ge 16 kW, effekten minskar 4-5 % per grad.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1164
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Josth
T Ramsmark
HJonatan
dvolod
macman
jälldorf
tyke
lars
Totning
rocas
Jisse
GmbH
perrep
Bull Geotherm/Bergvärme
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info