Hej, glad amatör här!
Har en sommarstuga om ca. 50m2, byggd runt 1978. Runt 10-15 cm isolering i väggar och tak, runt 10cm i golv/väggar. Plåttak och liggande panel.
Stugan är byggd i formen av ett "+" och kallställs i Oktober för att öppnas igen i April. Direktverkande elelement (olje-) i alla rum.
Jag får nu vintervatten och planerar att bygga ett riktigt badrum. Kan ju inte p.g.a. kondensrisk isolera vinden för mycket och sedan kallställa, dessutom hade det ju varit kul att kunna åka ut och vara där lite på vintern med. Braskamin finns som komplement.
Fråga: Vad tror ni det skulle kosta i månaden att köra 8-10c underhållsvärme mellan oktober-april ungefär? Geografiskt ligger den i östra Uppland.
Jag vill av förklarliga skäl inte ha någon dyr "lyxmodell" för 20Kkr eller liknande. Jag har tittat på Byggmax LLVP för 5995. Skulle en sådan pump fungera för mig till uppvärmning?
Stugan har 3 små rum och kök. Klarar pumpen av att sprida värmen i hela huset om man har dörrarna öppna? Blir det rentav en synergieffekt av att stödelda i vardagsrummet (i dagsläget stannar brasvärmen i vardagsrummet).
Tänkte sätta den i köket om det blir aktuellt. Hur mycket låter/blåser det inne? Takhöjden är rätt låg (220 cm) så det blir svårt att inte känna draget tänker jag.
Tacksam för idéer och synpunkter från er