0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Tack för svar! Förstår inte riktigt vad som menas med att "sänka laddpumpen" innebär. Är det på husvärmen el vatten/kran-värmen? Vi har satt på snålspolande munstycke på duschen, på deras inrådan, men fortfarande samma problem.Jag har hört av mig till CTC igen. De har tidigare haft sin tekniker på plats som har fixat och donat med inställningar, men fortfarande samma problem. Känns sjukt att man betalar 100'+ och måste ändå köpa till en separat VVB för att få tillräckligt med VV.
Testa kod 8848 eller 0014 och sen backa till menyns början. In på driftinfo och tryck på värmepumpens bild.Finns ingen exakt effektmätare i värmepumpar. Vissa modeller har uppskattade. Men osanning tycker jag inte är intressant och tycker ingen annan heller ska lägga vikt/funderingar/oro kring det. Montera en elmätare för att ha koll på energin in kan vara intressant.Det finns riktiga energimätare att montera på vattenledningarna för runt 3000-5000 kr + montering för att se hur mycket energi som gör ut från värmepumpen. Men går inte få med på varmvattnet om beredaren är inbyggd. Har du extern beredare så får du montera två mätare om du vill ha full koll.
Varmvattnet skapas från energin i en stor tank med smutsigt vatten. Detta pumpas med en vattenpump genom en liten värmeväxlare. På ena sidan av växlaren finns det rena vattnet och en flödesgivare. Spolar något vatten så startar en pump som tillför värme till varmvattnet. Pumpen ser till att vattnet sugs från toppen av tanken och lämnas i botten av tanken. Denna pump har egna möjligheter att ställa pumpens hastighet - auto. Men även manuell, där minsta hastighet går för fort. Den vispar om allt vatten så allt skiktning förloras och varmvattnet blev fesljummet fast det egentligen inte är slut.En ny riktig beredare tömmer tanken via skitningsteknik, till och med en riktigt gammal elektrisk gör det. Då kan inte fenomenet uppstå.Snålspolande munstycke gör problemet inte direkt bättre, fylls badkar är det absolut bättre att fylla så snabbt det bara går.Dusch tror jag inte blir något större skillnad. Gör det att man står längre så blir det kallt efter samma tid i alla fall, fast man stått och vantrivts under samma tid.Snålspolande hävdar vissa att de inte ger komfortstörningar med bra varmvattensystem, jag är lite skeptisk.Det går att modifiera befinligt system så det blir bättre som sagt, men då måste man tänka själv, inte utgå från manualer eller rekommendationer. Bygga om värmepumpen tills tappvattenvärmeväxlarens flöde går långsammare gör det bättre men inte perfekt.
Hej! Har detta problem (ibland mer eller mindre) med min GSi12. Verkar som det blir värre om den börjar ladda varmvatten under tiden man tex duschar... Vore evigt tacksam om du kunde beskriva i lite mer detalj vad det är man kan ändra för att förbättra varmvattenskiktningen?Är det "Laddpump %" i "VV-Tank" menyn man ska sätta ner och ungefär till vilket värde? Eller ska man in och pilla på själva pumpen? Tack på förhand!
Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.
Tänkte först att det var den pumpen som drev vatten genom värmeväxlaren som var problemet, men efter att ha kollat lite loggar så verkar det vara störst problem när varmvatten börjar laddas.Blå: topp, lila: laddning
Hej, vet någon hur man får upp frontplåten på en GSi 12 ??Jag har tagit bort översta skyddsplåten och skruvat ut två skruvar.Frontplåten ter sig lös och som att den ska gå att svänga ut, men något håller i den i den nedre delen.Jag skulle också vilja vet hur man startar om den.