Hejsan,
Vi har ett enplans Myresjöhus på torpargrund ca 120 m2 boyta. Uppvärmningen idag är luftburen värme i via till-luften i taket. Har en Bacho ACF som återfinner frånluften och en Bacho ACJ som matar på med elvärme. Dessa installerades då huset byggdes -89. Vi har en ganska hög el konsumption för husets storlek, ca 20 000Kwh/år inkl hh el.
Vi skall nu bygga ut huset i vinkel med en platta på mmark på ca 50 m2. Detta skall bli till två extra sovrum samt ökning av arean i vardagsrummet.
Så till min fråga, vad skall jag göra för att få ner elförbrukningen? Skall man satsa på att lägga golvvärme i hela huset när man ganska enkelt kan få det ingjutet i nya plattan? Har som sagt inget vattenburet idag så det blir ju ett väldigt stort projekt
Finns det några nya effektiva återvinnings system/ nya el värmeaggregat som kan vara ekonomiska? Eller kanske komplettera med llvp?
Jag är i dagsläget ganska nöjd med luftburen värme, störs inte av några oljud eller liknande, blir bara väldigt irriterad då elräkningen kommer.
Tar gärna emot era förslag!
Mvh
Andreas