0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nu haft min CS-E9DKE3 sedan i höstas. Huset är på 125 m2 1.5 plan - byggår 1968. Direktverkande el i övrigt.När det var över nollan ute så fungerade pumpen klockrent, hade den inställd på heat, autofan och 19 alt. 20 grader. Varmt överallt i huset utan att elradiatorerna gick in.I början av december kunde man höra hur pumpen för första gången automatiskt gick upp till maxfart (fläktläge fem). Vet inte exakt vilken temp vi hade den dagen, men endast några få minus handlade det om. Annars brukar den ligga på läge tre.Nu är det -10.5 ute och pumpen stod på +22, autofan och det blev ruggigt kallt inne. Runt 16 grader...Jag testade att ställa fläkten till läge fyra resp. fem - hände ingenting. Den går på läge tre..Om jag däremot ställer tempen på +30 så kan jag köra på läge fem men inte på läge fyra - då går den automatiskt ned på läge tre igen...Avfrostningen tar ca 15 minuter och är total på lammelerna. Det ligger lite is utanpå plåten men jag antar att det är helt normalt.Vid avfrostning uppmäts ca -15 på inomhusenhetens utblås mycket låg fläktfart - antar att detta också är normalt då den reverserar ordningen för att kunna värma utomhusenheten.Vid fläktläge tre och -10.5 ute och ca 16.5-17.0 inne blåser pumpen ut ca 35 grader (max 38). Dessa mätningar är gjorda inatt under en period av ca 10 timmar. Pumpen var inställd på: +30, autofan och heat.Utetempen har varit väldigt konstant enligt min templogger.Jag har ej tilläggsisolerat mina rör och det är ca 3 meter som ligger utomhus.Huset har 2-glas och ganska dåligt isolerad åt alla håll o kanter. Jag antar att man kan vara nöjd med att pumpen med endast lite tillskottsvärme trots allt lyckas hålla inomhusluften kring +16. vid -10 ute.Däremot blir jag fundersam över varför jag inte manuellt kan ställa in pumpen som jag vill. Fläktläge fyra går inte att framtvinga vid denna låga temperatur.Bara för att stilla mitt sinne gick jag ut igår och tittade till rörkopplingarna på pumpen - såg inte ett spår av olja eller dyligt så jag antar att den är tät där. Däremot är det lite svårare att titta på skarven uppe vid hålet in till inomhusenheten... Men då pumpen i övrigt verkar fungera så får man väl tro att det inte finns något läckage.Vad har ni andra för erfarenhet av funktionalitet kring dessa pumpar?/Anders
Fläktläge 3, heat + automatläge på fläkthastigheten. Börvärde ställt på 23 grader.