Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Värme och vv till komplementhus ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värme och vv till komplementhus ? (läst 2298 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aiskylos2
Gäst
aiskylos2
«
skrivet:
19 juli 2015, 11:53:21 »
Citera
Hej, vi håller på att planera för nybyggt hus i Skåne. Själva bostadshuset kommer att byggas efter passivhusstandardand med FTX-ventilation, därtill kopplat ack-tank, jordvärme-värmepump och ev även solvärme.
Vi hade samtidigt tänkte att bygga ett litet komplementhus om ca 60-80 kvm knappa 5 m från huset, som vi skall ha till uthyrning till studenter (2 sovrum, dusch och pentry). Till det liten verkstad och förråd som minst skall vara frostfria. Samma isolerstandards som stora huset.
Till min fråga, vad är smartast - kulvert från stora huset med tappvarmvatten och till golvvärme? Egen luft-luftvärmepump och liten varmvattenberederare som går på direkt el? Finns det kombinationslösningar? Känns lite synd med en så enkel lösning när stora huset har en så avancerad anläggning - men det blir nog oförsvarbart med en egen vp till lilla huset.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Värme och vv till komplementhus ?
«
Svar #1 skrivet:
19 juli 2015, 12:00:07 »
Citera
Med så pass små avstånd mellan husen borde en kulvert gå bra, planerar du för det så skulle ni ju också kunna bygga på ett sätt som gör att de viktigaste förbrukarna och värmepumpens placering hamnar så nära varann som möjligt.
Tappvatten kan du ta från huset via en liten elberedare i komplementhuset.
Kom ihåg att dra en rätt klen kulvertledning för tappvarmvattnet, annars blir det fler liter kallt vatten stående i kulverten.
En annan lösning är varmvattencirkulation till komplementhuset, men det är egentligen inget som jag skulle vilja rekommandera just till värmepumpsvärmda hus om man inte vet vad man pysslar med = smarta lösningar där vvc går vissa tider på dygnet och i lagom långa intervaller kan göra det acceptabelt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
aiskylos
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
aiskylos
«
Svar #2 skrivet:
19 juli 2015, 13:30:51 »
Citera
Stort tack! Satt just med ritningarna, värmepumpen och acktanken kommer att hamna i rätt ände av huset, så totalt är det max 7-8m rör till komplementhuset. du menar alltså en varmvattenberedare i "serie" med tappvarmvattnet som kommer från stora huset? Läst på lite om kulvertkonstruktion, och det verkar ju finnas mängder med olika fabrikat med utmärkt isolering mot marken till rimlig kostnad. Ca 500 kr/m som billigast, även med grävarbetet blir det nog ändå billigare och smartare. Ventilationen är nästa fråga, jag tänker en fuktstyrd fläkt i duschrummet och en friskluftsventil i vardera sovrummet. Tillräckligt?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
19 juli 2015, 15:00:10 »
Citera
Är det inte längre än så bör det funka bra att ta vv direkt från vp det är nog många hus som har längre rördragning än så men dra inte så grova rör då får man spola längre.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3352
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #4 skrivet:
19 juli 2015, 16:24:06 »
Citera
Ett råd till...
men se till att dom blir så pass grova att man uppfyller dom flöden som behövs för att säkerställa
tilltänkta flöden utan tryckfall.
Det är ett dyrt misstag att rätta till om det blir för snålt.
Med vänlig hälsning
cc
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Karl-Evert
Kan värmepumpar
Stad/land: Gotland
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Värmepump och ?
Karl-Evert
«
Svar #5 skrivet:
22 juli 2015, 07:30:37 »
Citera
Jag har 17m Uponor kulvert från huset till flygeln och har mättupp 0,1 till 0,3 °C i tempskillnad in/ut på kulvertens anslutningar.
7-8 meter bör funka utan några större värmeförluster.
Jag kanske skall tillägga att jag har kulvert endast till värme.
Tappvatten går i en egen ledning, endast kallvatten finns i flygeln.
Loggat
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2
Maba
Expert på värmepump
Antal inlägg: 287
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maba
«
Svar #6 skrivet:
22 juli 2015, 19:01:01 »
Citera
aiskylos, jag har precis dragit in kulvert till garaget och entreprenören tog i lite extra så nu har jag 9 m kulvert över. Det är Uponor Ecoflex 4-pipig 2 x 25 + 28 + 18 och finns i Västerås. Nypris ligger på 600 kr metern men du kan få hela kulverten inkl ett ändskydd för 2700 SEK + frakt. Intresserad?
Loggat
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.
aiskylos
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
aiskylos
«
Svar #7 skrivet:
23 juli 2015, 09:41:49 »
Citera
Hej, och tack Maba för erbjudandet! Huset befinner sig på ritningstadiet, så det är lite tidigt att börja köpa in material. Jag kommer inte att göra något själv heller, så det är tveksamt om jag kan köpa in något själv.
Hittade den här lösningen som jag tycker är elegant:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAAahUKEwjv4OXW3fDGAhWlpnIKHYLIANQ&url=https%3A%2F%2Fwww.phai.ie%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F10%2FSTL_2013_Presentations%2Fpost-occupancy%2FMaurice_Falvey_2_years_monitoring_of_CPH_Kerry.pdf&ei=95ewVa-JM6XNygOCkYOgDQ&usg=AFQjCNH1nVsIWGLNA2Nct5386AzxRzBoqw&sig2=KoQIQdTD4jjP2Ep4NkU65g&bvm=bv.98476267,d.bGQ
Det jag funderade på är om ack-tanken också gör att volymen som finns tillgänglig för varmvatten också blir större? Har ett gäng badkarsbadare som nog kommer bli missnöjda annars ...
Andra funderingen är om det går att koppla på en vattenmantlad kamin på tanken? För liten?
Gärna era tankar om lösningen i stort också, och om ni ser några vettiga alternativ.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 827
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info