Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Det slår i slangarna?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Det slår i slangarna? (läst 15411 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
SV: Det slår i slangarna?
«
Svar #15 skrivet:
21 juli 2015, 14:23:02 »
Citera
Ren myt!!!! nej JIRI där har du fel!
Ta en gammal instats från en FMM Den vita om du har någon kvar att prova med
Det uppmättes tryckstöttar på upp till 40 bar !!! i en kopplingsledning,,, va det inte klamrat ruska klämringskopplingarna isär
som jag skrev innan Det är inte backventilen som gör att det uppstår tryckstötar . knacket visar att det finns ett problem , se det som en larmlampa som tänds .
cc
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #16 skrivet:
21 juli 2015, 15:19:04 »
Citera
Hej COCACOLA!
För min del försvann alla problem med tryckstötar med tryckslagsdämpare (diskmaskin ,tvättmaskin,högtryck) å avsett kranar(brukar inte precis slå av dem). Så vad skall man tro?
Mvh Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1839
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #17 skrivet:
21 juli 2015, 16:52:06 »
Citera
Jiri
Var har du monterat denna?
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #18 skrivet:
21 juli 2015, 17:29:32 »
Citera
COCACOLA,
Inga problem med gamla FFM insatser (vita) med keramiska skivor, klassas som mjukstängande. Har renoverat en hel del, mest beroende på kalkavlagringar och gummipackningar(tätringar).Fortfarande i användning sen 1982.Aldrig har jag haft problem med tryckstötar innan vattenmätare med backventil! Det är 3-mätare, med första inga problem(utan backventil),andra(rent helvete,backventil),tredje utan problem.
Mvh Jiri
BigGitt
PS:Håller på och laddar batteri till kamera,du ska få lite bilder på installation
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #19 skrivet:
21 juli 2015, 21:46:26 »
Citera
Jiri ,
det fanns en anledning att ´Fmm gjorde om konstruktionen på insatsen , när dom ändrade den från vit till
Blå,,, Den marknadsfördes som den mjukstängande insatsen och nu är det slut på tryckstötarna.
Jag har jobbat åt större Bostads bolag i mer en 25 år,,, Vet inte hur många jag bytt från vita till blåa insatser för att få bort drift störningar,,, Att kalla den vita insatsen för "klassad som mjukstängande" Nej! det är fel Jirir,,
Som jag skrev i tidigare inlägg ,,, Får du slag i backventilen har du drift problem i anläggningen,,,
Och det beror bara på en sak,,,,,, Avstängningen av strömmande vatten går för fort!
cc
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #20 skrivet:
21 juli 2015, 22:35:14 »
Citera
Som lovat ,lite bilder:
Det är få förunnat med vatennutkastare med varmtvatten, om man inte gör det själv. Mobil tryckslagsdämpare mest avsett till högtryckstvätt, slippa slangkopplingar som hoppar av. Annars inga problem med tryckstötar med nuvarande vattenmätare utan mobil dämpare.
Som alltid finns det olika uppfattningar angående installation av tryckslagsdämpare i helhetsapplikation. Dämparen skall ta slag parallellt med rekylen (själv så). Även på mobilenhet.
Om jag ger mig in på enkelt förklaring av fenomenet och vad som händer. En hel del har med rördimension att göra(högre rekyl).Vad händer med rekylen i slutet system med backventil, upplevs som tryckslag i rören? Utan backventil så fortplantar sig rekylen till granne och vidare i kommunaltrörsystem (no problem, nema problema) och orsakar inga tryckstötar!
För övrigt håller jag med COCACOLA att det handlar om snabb stängande vattenflöde med rekyl som orsakar problemet.
Mvh Jiri
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #21 skrivet:
21 juli 2015, 22:46:40 »
Citera
väljer man att installera Tryckstötdämpare tänk då på att som i bilden jag visa få dit manometern ,
ska kärlet fungera optimalt måste förtrycket ställas in , 0,2 bar under drift tryck ( som jag skrev innan)
cc
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #22 skrivet:
21 juli 2015, 22:55:24 »
Citera
COCACOLA,
Har du plockat FMM insats till beståndsdelar (vit eller blå),exakt samma bitar, det enda som skiljer är handtaget! Har gjord det många gånger.
Mvh Jiri
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #23 skrivet:
21 juli 2015, 23:02:12 »
Citera
det finns en skillnad i dom
det blir ett mot tryck i den blå insatsen som gör att det inte går att slå igen spaken
det gör det med dom vita och den första med gummipackningar,
Loggat
jnse
Nybörjare
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Kön:
jnse
«
Svar #24 skrivet:
09 september 2016, 19:47:10 »
Citera
Kan man plocka bort backventilen i vattenmätaren, el sitter den fastmonterad? (Går den alltså att byta utan att byta hela mätaren?)
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #25 skrivet:
09 september 2016, 19:55:29 »
Citera
Det kan stå dig dyrt att mixtra med vattenmättaren eller bryta plombering. Verkar inte vara nån problem med nyaste elektroniska mätare.
Jiri
Loggat
jnse
Nybörjare
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Kön:
jnse
«
Svar #26 skrivet:
10 september 2016, 04:31:26 »
Citera
Sitter backventilen så man måste bryta plomberingen för att komma åt den?
(El har vi ens backventil i vår vattenmätare?)
Loggat
Mekaniker
Expert på värmepump
Stad/land: Södra Finland
Antal inlägg: 640
Karma +0/-0
Kön:
Mekaniker
«
Svar #27 skrivet:
10 september 2016, 08:19:01 »
Citera
Ni skriver om ett för mig sällsynt problem, får väl vara glad över det?
Visst finns det massor att rör som slår när kranar stängs men de har en gemensam orsak, inga eller dåligt uppklamrade rör!
Nästan alla äldre husinstallationer på rörsidan gjordes med hålband förr och de hör
till idag...
En stor orsak till tryckstötar är ju flödet samt
trycket
, vad för trycknivå används i era fastigheter?
Husbolagen i Finland strävar till att ha ett normtryck på max 4,2 bar
Skall i veckan montera en konstantryckventil
http://www.oras.com/ProductDocuments/945891.pdf
till ett litet 14 bostäders husbolag, obefintlig uppklamring av vattenrören är en del av problemen. Om det hjälper helt vet ju ingen...
Loggat
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #28 skrivet:
10 september 2016, 16:49:42 »
Citera
Ja, det är gammalt mekaniskt VA-mättare och backventil sitter invändigt. Man brukar byta VA-mätare med jämna mellanrum ca 5år?
Men det är på gång med elektroniska VA-mätare med fjärravläsning i alla fall i Mälardalen.
Hör med din kommun.
Jiri
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #29 skrivet:
10 september 2016, 19:04:02 »
Citera
Måste man inte ha en backventil på inkommande vatten?
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Det slår i slangarna?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 980
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
BiggerDigger
lars
rocas
Ewald
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info