Hej alla
Jag ska köpa en ny luft/luft till en nybyggd lägenhet i en gammal stallbyggnad, i Skåne nära kusten.
Golvytan är ca 70m2 med öppet upp i nocken, takhöjd från 1.6m upp till 3.5m i nocken.
Det är isolerat ca 200mm i väggar samt tak sen tidigare och det kommer ej isoleras mer.
De fönster som finns är nya 3-glas.
Jag kommer ha 400w golvvärme i ett 5m2 stort badrum, övrigt är tänkt att värmas med ny pump då det är en öppen planlösning förutom sovrummet (en elradiator får stötta i detta rum om man väljer att sova med stängd dörr).
Det kommer även vara forcerad ventilation, dvs en fläkt i badrum som alltid går på lågt varv för att byta
ut luften i lägenheten kontinuerligt. Detta ökar klart värmebehovet något.
Jag köper gärna kvalitetsgrejer som man kan förvänta sig lång livslängd av.
Efter det jag läst så har jag fastnat lite för Daikin och Mitsubishi, men jag tar tacksamt emot era erfarenheter av de bästa märkena och modellerna. Mitsubishi FH serie ser jag funnits några år, har ni som köpt en sådan pump haft några problem redan?
Den enda erfarenhet jag har av luft/luft sen tidigare är ett par 10 år gamla Panasonic som jag på en annan byggnad, de fungerar men de har inte gått så många timmar och jag har redan fått byta lager till fläkten i innedelen pga oljud. Med tanke på drifttimmarna är jag inte så imponerad, så det är grejer som detta jag är intresserad att veta mer om. Nu var dock inte detta någon stor kostnad, men en havererad kompressor, något elektronikkort etc. blir det snabbt pengar av så jag vill verkligen undvika att köpa en modell som har ett förtjänat dåligt rykte.
Vill någon bidra med sina erfarenheter och köprekommendationer som passar min lägenhet är det bara att ösa på med info!