Hej!
Sitter och grunnar lite på framtida byte av fasad på huset.
Huset har en stomme av timmer, på insidan är det inifrån sett 1 lager gips, sen 1 lager tretex och innanför det spontad panel, sedan timmerstommen som är tätad i långdragen, på utsidan är det sprutat med skum någon gång och utanpå detta är det vindpapp och sedan stående panel med ribb spikad på liggande reglar.
Funderar på att byta ut ytterpanelen så småningom, är lite sugen på att använda omvänd läktpanel ytterst som fasadklädsel då denna medger en relativt luftad panel utan att man behöver läkta något ytterligare lager på det befintliga, bakom detta sätta vindpapp dikt an mot de liggande reglarna och därunder sätta någon form av isolering istället för skummet som är där idag.
Förslag på isolering som är kompatibel med en timmervägg med utanpåliggande panel målad med slamfärg?
Sen över till grunden, är ursprungligen en torpargrund, men är väl i dagsläget mer att betrakta som en uteluftventilerad krypgrund med lågt kryputrymme.
Iom att jag kommer att byta panelen så har jag ju även en möjlighet att även isolera krypgrundens ytterkanter, är dock lite osäker huruvida det kan tänkas bli problem med det sättet jag funderar på att göra isoleringen av grundmuren som är gjuten, panelen eller nedersta regeln för panelen ligger ovanpå grundmuren.
Tanken jag har är att på nedersta regeln som ligger dikt an mot grundmuren, inunder vindpappen fästa ett bockat droppbleck i nedersta liggande regeln, detta droppbleck om det heter så(?) ska sedan gå rakt ned från nedersta regeln bakom panelen för att sen vara bockad utåt med ett utstick utanför och nedanför panelen, kanske 50-60 mm sett från grundmurens ytterkant sluttande utåt och sedan bockas återigen på det sätt ett vanligt bleck brukar vara, tanken är att kunna isolera grundmuren med en stående styrolit en bit under marknivån och upp precis så den täcker övergången mellan grundmur och nedre delen av nedersta spikregeln på väggen, funderar även på att lägga styrolit liggande dikt an mot den stående nere i marken nedanför grundmuren, antingen 60 eller 120 cm rakt ut från väggen, låter detta vettigt, eller ser ni några eventuella faror med denna åtgärd?
Droppblecket kommer att sticka ut en bit utanför panelen, men jag vet inte om detta stör eller ser dumt ut, jag vill mest ha dit droppblecket för att kunna få plats med lite isolering och även typ en sockelskiva, som steni terra eller liknande.
Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar?