Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???  (läst 13034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mbqmbq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS 10
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2006, 07:34:46 »
Jag började med hinkar, men insåg snabbt att jag inte hade lust att tömma dem varannan dag.
Att få allt det här vattnet runnande längs grunden verkar inte heller som någon bra ide.
Då slängde dit en hängränna under utedelen. Den fungerar helt utan problem ner till ca -10 gr.
Då brukar lövrenskoppen ha blivit en stor ispropp. Man borde köra hängrännan i plast och sedan koppla in en värmekabel, men just nu funkar det med att sätta dir en hink när det är för kallt.

OBS Bilden visar pumpen innan elektrikern var här och satt upp eluttag. Där sitter nu energimätarn. DS

/Magnus

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2006, 14:55:41 »
Isblocket under pumpen är jag litet småbekymrad över. Som föregående talare så började jag med hinkar men tröttnade kring nollan. Ur IVT:n pissar det smältvatten från en massa hål undertill och det är inte så lätt att ta hand om när man som jag satte pumpen på markstativ och betongplintar.

Nåväl, jag lyckades klämma dit en plåtränna som transporterade vattnet ut på sidan, sedan en plåtränna till i vinkel som transporterar ut vattnet ett par meter från huset. Detta funkade utmärkt i början av vintern. Men så blev det litet kallare, plåtrännorna svämmade över med is och nu sitter jag där med skägget i brevlådan kan man säga.

Markstativets betongplintar sitter i en decimetertjock iskaka som går ända in till husgrunden. Den plåtränna som skulle samla upp smältvattnet under pumpen, ja där når isen snart når ända upp till pumpen, stalaktiter och stalagmiter förenas i en allt mera kompakt klump av kärnis... fan vad tänkte jag med :(

Jag har i alla fall hackat bort isen närmast husgrunden för att i någon mån förhindra frostsprängning och skit, satte en byggskiva som hindrar isens framfart åt det hållet. Igår köpte jag ett par meter värmekabel som jag tänkte försöka göra något bra med. Planen är att tejpa värmekabeln på undersidan av den där uppsamlingsrännan av plåt i mitt markstativ, ta bort rännan som leder vattnet ut från huset för att istället samla upp vattnet /isen i en plastsäck, presenning, pulka eller vad som enkelt kan tas bort efterhand som det fylls på.

Försökte gå lös på isklumpen med värmepistol och blåslampa men det händer inte mycket, för tjockt. Får göra ett mer envist försök för snart är det kris. Jag antar att det är en riktigt dålig ide att bara lägga värmekabeln i isrännan för att arbeta sig ner i kärnisen... risken är väl stor att man får en isklump med ingjuten värmekabel och det lär man inte bli gladare av.

Till sommaren så får det bli en lösning med nergrävt rör som ansluter till dagvatten, det trista är att det är 5 meter till närmsta anslutningspunkt. Eller så gräver jag mig ner till källargrundens dränering... får se. Sensmoralen är att man måste tänka efter före...
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2006, 17:10:34 »
Ett bra sätt att smälta isen är annars tösalt, arbetsbesparande och fungerar.

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2006, 00:32:54 »
Hej

Ägare av en Sanuy 123 EHN.
Tittade under utedelen men såg inte jättemycket is, däremot var det is INNE i tråget under fläkten, ca 2cm tjock. Löste det primärt med tösalt (ökar väl på rostangreppen kan tänkas).
Är det fler som har det så? När isen når fläktebladen blir det ju inte så bra.

Jonas

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2006, 00:54:59 »
Tösalt är nog ett bra knep för isen undertill om det inte är för kallt, bra tips Mike. Fast det gick bra med värmepistol och yxa med litet envishet. Det är inte utan att man får viss respekt för utedelen som sköter sitt vad gäller att hålla maskinen isfri.

Det är när det blir kyligare än -10 som det fryser på i rännan jag satte dit men nu har jag ju värmekabeln som hemligt vapen att ta till. Får se om det hjälper nästa gång.

Jonas, tösalt inne i utedelen verkar inte som en bra idé tycker jag. Jag tror risken är överhängande för korrosion, i synnerhet på förångaren i klen aluminium. Värmepistol och/eller hett vatten är den rekommenderade metoden, strömlös maskin.
« Senast ändrad: 26 januari 2006, 00:58:31 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2006, 02:07:07 »
Ytterligare en bra sak med salt är, att det lär inte växa nåt under pumpen sen :)
160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2006, 15:52:53 »
Hej.

Jag tar bort min is med ett spett, fungerar alldeles utmärkt.

Ha en bra dag, mvh Rille.
 *vinkar*

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2006, 20:45:08 »
Hej

Salt inne i uteenheten är naturligtvis ingen bra metod, men i gengäld bor jag vid havet så efter en sydvästlig kuling är fönstren mot väster helt nedsaltade, så det finns gott om salt i den luften som passerar förångaren oavsett.

Men till min ursprungsfråga, är det vanligt med ett istäcke inuti uteenheten?

Jonas

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2006, 21:18:43 »
Min pump, Pana E9DKE drog också på sig ett litet istäcke inne i utedelen för ett tag sen. Tror att vädret med mycket snö och kallt bidrog till att isen kom, dock inte i några större mängder. Körde hårtorken när maskinen avfrostade (till grannarnas stora förtjusning?!). Man är numera "stämplad" som xxxxxx.
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2006, 21:50:09 »

Men till min ursprungsfråga, är det vanligt med ett istäcke inuti uteenheten?


Så ska det inte vara, oavsett hur vanligt det är.

Det är mycket viktigt att utedelen är monterad i våg annars fungerar det inte som det var tänkt. Kolla också avrinningshålen så att de inte är blockerade, att det inte sitter plastpipar och sånt i vägen. Jag tror någon form av trågvärmare är ett måste i vårt klimat oavsett vad vissa värmepumpsfabrikörer och användare påstår. Det är inte monterat som standard på alla maskiner men ska gå att eftermontera om det saknas.

Själv har jag inte haft några problem med is mer än dom jag själv skapat med mina rännor osv, själva pumpen (IVT) har hållt sig ren från is hittills. Det ska tilläggas att klimatet i Småland inte är särskilt bistert jämfört med många andra ställen, -21 som kallast denna vinter och inte särskilt mycket snö. Norrlänningarna vet säker mer om det här problemet.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2006, 23:21:08 »
numera har en av grannarna helt isfritt under batteriet i Sanyo utedelen också! Däremot så har det byggt ett lager under,på gräsmattan men ingen istapp.

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #26 skrivet: 27 januari 2006, 00:08:16 »
Hej igen

Jag noterade att det var istappar under,
Kan en teori vara att hålen har succesivt byggts igen med is som sedemera blivit istappar?

Allt kondensvatten kommer ju då inte kunna rinna ut då istapparna "tätar".
Självklart kommer vattnet att då lägga sig på botten och frysa. När man väl fått ett istäcke i botten är det ju kört.
Avfrostningen fungerar utmärkt men den korta tid den avfrostar räcker inte för att smälta is + istappar.

Jag inser ju nu att utan trågvärme blir det svårt att få det att fungera, men det skulle räcka att tina runt dräneringshålen.

Hur fungerar det för er som bor norrut och har haft riktigt kallt. Så fort dräneringsvattnet når tråget kan det bara vara sekunder innan det fryser vid ex -20grC, eller?

MVH
Jonas

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2006, 09:55:29 »
Trågvärme är svaret..
Panasonic E24CKE

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #28 skrivet: 08 mars 2006, 11:11:37 »
Har en E9 DKE-pump och jag har inget istäcke pga jag har en 45 liters plastback under pumpen som samlar upp vattnet och som jag får hålla på att tömma vilket jag upplever som lite jobbigt. Men jag vill inte ha en massa is eller vatten intill husgrunden för jag har aldrig haft några fuktproblem med mitt källarhus, och vill inte ha det i framtiden heller. Men till våren avser jag att montera upp ett isolerat uppsamlingstråg under pumpens avrinningstråg inkl från den installera en värmekabel (10 watt/metern ) inuti en isolerad slang som jag drar till närmaste stuprör (ca 4 meter) för automatisk evakuering av avisningsvattnet, det tycker jag att det kan vara värt. Jag kommer också att installera en brytare till värmekabeln.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hur tjockt istäcke har ni under uteburken???
« Svar #29 skrivet: 08 mars 2006, 18:55:22 »
Kanske kan vara ett tips i vissa fall!

När det gäller luft/vattenpumpar så är det vanligt att utedelen sitter på utsidan ett pannrum i källaren och då går det utmärkt att dra ett avloppsrör in rakt genom väggen till en golvbrunn eller dylikt man brukar då lägga en liten bit värmekabel så att utsidan inte fryser.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!