0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan nog säga att det alltid är mer ekonomiskt att elda bränslet direkt i en panna som producerar varmvatten än att gå omvägen via reservelverk och värmepump.Nu vågar jag påstå att det aldrig är någon risk för effektbrist i hela det svenska elnätet. De gånger det har varit tal om roterande bortkoppling så har det varit med anledning av bristande överföringskapacitet, t ex som följd av haverier, akut oplanerat underhåll mm i olika delar av stamnätet eller hos lokala nätbolag som har klantat sig.Vid effektbrist i hela nätet så är det mer troligt att man gör som man har gjort förr i svåra sådana situationer (t ex Ryssland och östeuropa efter Sovjets fall på 90-talet, eller Storbritannien i slutet av 40-talet), nämligen att man låter spänning och frekvens på stamnätet sjunka tills balansen mellan produktion och förbrukning återställs. En förutsättning för att detta ska fungera är dock att det inte finns alltför mycket inverterstyrda prylar och annan kraftelektronik som till varje pris ska suga ut sin märkeffekt ur nätet även om spänningen sjunker. Det fungerar bättre med en traditionell kombination av resistiva laster och asynkronmotorer.Om inte annat, så om det nu blir en situation med roterande bortkoppling och varje abonnent har ström kanske 30-50 % av tiden, så är det ju ingen risk för att saker blir utkylda och sönderfrysta så länge avbrotten bara varar några enstaka timmar.
Etanolkamin är verkligen ingen bra värmekälla. Förbränningen sker i huset och kaminen förbrukar syre samt avger avgaserna till huset med risk för hög koloxidhalt, jag hade iallafall inte gått och lagt mig med ett par etanolkaminerbrinnande inomhus.Och ja, det kommer nog att behövas några stycken för att ersätta en 5kw värmepump då etanolkaminerna verkar ligga på 1-3kw(på dom få jag hittar siffror).Tom värmeljus känns dessutom som ett billigare alternativ
Ett elverk med sinus kurva är rätt dyra och ett billigare skulle jag inte våga koppla till vp.