0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hplp din länk funkar inte (dom tog bort den av en anledning)men Tjernobyl/Fukushima har inte mycket att göra med svensk kärnkraft, eller modern kärnkraft.Tyskarna får välja mellan kärnkraft eller kol när vind/sol inte räcker, vad skulle vara konstigt med det?Den ryska gasen är ett frågetecken. De kloka litauerna har gjort sig oberoende av rysk gas genom att importera norsk LNG.http://www.reuters.com/article/2014/11/13/lithuania-lng-idUSL6N0T268X20141113Och nu blir man oberoende av rysk el genom kabeln som läggs från Sverige (medan ryska fartyg patrullerar hotfullt nära) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20724478.abIgnalina (kärnkraftverket som var identiskt med Tjernobyl) har lagts ner och man projekterar för nya bättre reaktorer.Förut stod Ignalina för 90% av Litauens el. Europa håller på att välja sin energiframtid. Med eller utan tyskarna som förebild. Vad lilla Sverige gör är inte avgörande, men vi skulle kunna spela en roll.
Du behöver i alla fall inte vara snorkig för att jag läst fel tidning och litat på innehållet.
Och apropå strålning, den som flyger över 10.000 meter ökar sin stråldos med 3000%! Jo, det är faktiskt sant, den kosmiska bakgrundsstrålningen på 10-11000 meters höjd ger den effekten, upp till 30 gånger så mycket som på havsnivå, en flygtur på 4 timmar ger samma dos som en tandröntgen, vilket innebär att den som bor högt får i sig betydligt mera strålning än lågtboende. Något att fundera över i debatten...Torde också innebära, om det är mätbart, att de som jobbar inom flyget rimligen har en betydligt ökad cancerrisk än andra. Dock inget som jag läst eller hört något om....Mike
Ryssarna och du verkar i alla fall dela åsikt om farligheten.Tror inte att de där atomubåtarnas reaktorer har kostat några miljarder att bygga, troligen inte ens miljoner - slutsatsen måste vara att de helt enkelt skiter i vad som händer med dem - det är ofarligt.
De två projekterade reaktorerna i Ignalina skulle ge 3400 MW 95% av tiden.
Hur man än väljer att argumentera för kärnkraft så återkommer jag till det vansinniga i att satsa 100 miljarder på något som inte löser problemet billigare än hållbara alternativ som inte utnyttjar fossila källor.Om vi bygger ut biokraftverk, odlar upp all mark i träda, sparar energi och på så sätt skapar förutsättningar för en hållbar energiproduktion så skpar vi dessutom mångfallt fler arbetstillfällen.Pengarna går då till jobbskapande i en positiv riktning istället för till svindyr säkerhetsutrustning och avfallshantering av kärnbränsle.Jag fattar det helt enkelt inte.
T.ex så ger en solcell ca 180kWh/m2 och år med dagens verkningsgrad, vilket skulle betyda att för att ersätta ett kärnkraftverk med solceller så skulle vi behöva ta upp 200 miljoner m2 för optimalt placerade solceller.
Sveriges tillgängliga takyta är 319 km2 och fördelningen följer relativt väl befolknings-mängden av naturliga skäl.Om all tillgänglig takyta beläggs med solceller ger det en installerad effekt på 47,9 GW och en årlig elproduktion på 49,0 TWh.
Kärnkraft utgjorde mellan 37 och 45 procent av elförsörjningen i Sverige, totalt 50-70 TWh årligen 2005-2010.