Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rexovent RDAA 1-4-1 isolera rör?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rexovent RDAA 1-4-1 isolera rör? (läst 2870 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 16
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
kinghv
«
skrivet:
17 juni 2015, 17:54:28 »
Citera
Hej,
Var uppe på vinden och bytte filter och tänkte då på att det skiljer sig på isolering på rören.
Tilluften till aggregatet är helt oisolerat (friskluften) ska det vara så?
Tilluften efter aggregatet verkar ha en tjockare gul isolering än frånluften som har en smalare mer mörkgrå/grön färg.
Vad säger experterna, ska jag tilläggsisolera alla rör för bästa resultat?
Mvh
«
Senast ändrad: 17 juni 2015, 17:57:49 av kinghv
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Rexovent RDAA 1-4-1 isolera rör?
«
Svar #1 skrivet:
18 juni 2015, 09:14:12 »
Citera
Om det är kallvind kan uteluftskanalen och avluftskanalen vara oisolerade. Tillufts- och frånluftskanaler ska vara isolerade i kalla utrymmen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
18 juni 2015, 10:19:55 »
Citera
Kanalen som kommer utifrån med den "friska" kalla luften ska även kondensisoleras, för blir den kallare än luften i vindsutrymmet kan det bildas kondens på utsidan kanalen. Den kondensen kan sedan rinna ner i isoleringen och det kan bli mögelskador.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kinghv
«
Svar #3 skrivet:
22 juni 2015, 13:28:14 »
Citera
Tack för svaren.
Tänker tilläggsisolera alla rör ink friskluften med 95mm glasfiber, kan inte skada.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
22 juni 2015, 14:05:20 »
Citera
Obs det är skillnad på vanlig värmeisolering och kondensisolering! Det sistnämnda har ett diffusionstätt skal för att fuktig luft inte ska kunna nå det kalla röret innanför isoleringen. Om det nu är så att vinden är "halvkall" och fuktig varm inomhusluft letar sig upp på vinden.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kinghv
«
Svar #5 skrivet:
24 juni 2015, 16:35:33 »
Citera
Det är en kallvind, på vintern är det kallt som tusan däruppe och på sommaren hett som tusan.
Ska jag kondensisolera friskluft då?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
24 juni 2015, 17:29:22 »
Citera
Är det en väl ventilerad vind behövs det inte. Kondensisolering behövs endast på kalla rör som löper i varma utrymmen. Men det är bra att kontrollera någon gång på kvällen om vintern då det varit soligt på dagen och utetemperaturen sjunker snabbt på kvällen/natten.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
24 juni 2015, 18:43:02 »
Citera
Eller så köper du dom metrarna plastad isolering som du behöver och sedan vet du att du inte får problem.
Här tex:
https://www.ventilation.se/ventilationsisolering/c-434.htm
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1071
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Blue Cruiser
Börje__
25fOCUS
ThomasK85
svenske kocken
Raketost
Roland
perrep
HJonatan
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info