Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Samlingstråd cop/effekt -25 grader
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Samlingstråd cop/effekt -25 grader (läst 6341 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Micke_80
Expert på värmepump
Antal inlägg: 273
Karma +0/-0
Kön:
Micke_80
«
skrivet:
01 juni 2015, 17:06:08 »
Citera
Då jag själv funderar på en pump av kraftigare modell och bor i Norrland märker jag att hitta siffror på effekt och cop mellan -15 och -25 inte är så lätt. Tänkte slänga ut frågan här så kan alla som vill skriva/länka till siffror på den i mina ögon intressantaste infon om llvps.
Letar själv en typ fd50 eller lecn 14 men tänkte alla tillverkare och siffror är välkomna inte bara dom siffror som intresserar mig specifikt.
Vad finns för tankar runt fujitsus pumpar med bra effekt/cop vid låga temperaturer? Lönar det sig i längden sett över ett helt år? Brainstorm GO!
Vet att det inte direkt är säsong nu så förväntar mig ingen rusning men den som väntar på nåt gott......... får vänta lite till.
MVH
Micke
Loggat
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.
Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Samlingstråd cop/effekt -25 grader
«
Svar #1 skrivet:
02 juni 2015, 07:31:55 »
Citera
Bästa källan till denna typ av siffror är antagligen energimyndighetens tester.
Utifrån dessa kan man sedan, om det i övrigt verkar vara välbyggda och välkonstruerade värmepumpar dra vissa slutsatser även för pumpar som inte finns med i testerna.
De flesta värmepumpar levererar rätt likt vid låga temperaturer, naturligtvis med skillnaden att vissa har genomgående högre uteffekt än andra.
Detta kan tydliggöras via bifogat diagram:
Om någon kunde ta sig tid att göra ett diagram liknande detta men med alla de bästa i Energimyndighetens tester vore det KANON!
Denna graf gjorde för ett antal år sedan, men jag tror inte att det hänt så mycket på senare år i området under -15 grader.
Idag finns dock pumpar som är överdimensionerade på ett sätt som gör att de aldrig varvar upp maximalt innan det blir riktigt kallt ute, så man kan inte jämföra alla "6 kW" värmepumpar med varann, vissa har kompressorer som skulle kunna ge mycket mer effekt än så vid +7 grader om de tilläts varva upp maximalt, men istället utnyttjas detta bara när det blir riktigt kallt.
Jag menar alltså att det idag finns värmepumpar som kan ha en flackare uteffektkurva i området +7 till -15 grader tack vare att de tillåts varva upp mer ju kallare det blir ute, men troligen har samtliga max varvtal vid 15 grader, så utifrån den kurva som presenteras nedan kan man nog anta att uteffekterna sjunker i ungefär samma takt som på de värmepumpar som presenteras i grafen.
«
Senast ändrad: 02 juni 2015, 07:36:39 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Micke_80
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Micke_80
«
Svar #2 skrivet:
03 juni 2015, 00:54:22 »
Citera
Det var en intressant graf. Har troligen öroninflammation och jobbar mig genom VM i pollenförtäring så ursäkta eventuella tankevurpor här.
Men du menar att pumpar som mitsu fd25 som har någorlunda normal kurva och fujitsu lecn som är överdimensionerad/lågvarvande vid varmare väder alla kan beräknas tappa samma % i effekt som dom i grafen på ett givet antal grader? Från -15 och neråt då vi utgår ifrån att alla går på fullt spett alltså?
Detta utgår jag ifrån att det beror på minskande värme i uteluften och begränsningar i nuvarande teknik. Minus 20 grader Celcius är ju inte jättenära 0 grader Kelvin men med nuvarande teknik verkar all pumpar ha sina stopp vid -30 nånstans.
Sa ta godtycklig pump, räkna ut hur mycket effekt i % pumparna i grafen tappar på -15 till -20 och sedan applicera detta med godtycklig pump så får man ett skott från höften värde vad man kan vänta sig. Det kan nog stämma bra på effekten men torde bli mycket mer felmarginal på COP värdet eftersom dom överdimensionerade pumparna nog håller flackare cop kurva från -15 och neråt än dom som har maxvarv vid +7 grader?
Lär ta bort det här imorrn, fifan vad svamligt det blev förstår det inte ens själv.
Loggat
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
03 juni 2015, 07:19:27 »
Citera
Nja, eftersom de lågvarvande pumparna (vid hög temp) alla ger max effekt redan långt innan minus 15 grader så tror jag rätt säkert att man kan räkna med att kurvans flackhet nedanför minus 15 grader är rätt jämförbar på alla pumpar.
Visst, det finns skillnader i hur förångarna konstrueras, och hur avfrostningsautomatiken fungerar, men rent kyltekniskt borde de prestera rätt likt.
Nu talar vi alltså om olika kvalitetspumpar, inte de billigaste på marknaden som är konverterade AC-aggregat.
Detta innebär att man borde kunna göra en kurva med hjälp av de effekter som tillverkaren anger ned till -15 grader och sedan forsätta kurvan nedåt med ungefär samma lutning som i den tidigare bifogade grafen.
Min bedömning är att man kommer rätt nära sanningen då.
Dock, och detta är rätt viktigt, det är ju sällan kallare än -15 grader, även i stora delar av norra Sverige, så effekt/COP/funktion i området +5 till -15 grader är nog viktigast.
«
Senast ändrad: 03 juni 2015, 07:22:00 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #4 skrivet:
08 juni 2015, 22:26:36 »
Citera
Hej
Det går att köpa en riktigt stor värmepump, men egentligen är det bättre att köpa 2 medelstora pumpar för att värme ett hus ner i mycket låga yttertemperaturer. Det finns flera anledningar till detta.
1. 2 pumpar har högre sammanlagd effekt.
2. 2 pumpar ger bättre värmespridning.
3. 2 värmepumpar går på lägre varvtal (lägre % belastning) vilket ger högre COP.
4. 1 värmepump driver upp tempen så högt i sin omgivning att COP blir uruselt.
5. Man kan köra pumparna med något lägre fläktvarvtal (lägre ljudnivå).
6. Man behöver inte pressa livet ur pumparna (längre livslängd)
7. Lägre % belastning med 2 pumpar ger längre avfrostningsintervall = högre verklig COP
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Micke_80
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Micke_80
«
Svar #5 skrivet:
10 juni 2015, 15:22:01 »
Citera
Jo jag har 2 pumpar och båda ska ersättas inom en snar framtid men behöver nog runt 8kw vid -25 ur dom 2 pumparna. Det är givetvis inte rimligt men därav min fundering om man ska gå på nåt som fh35 som har relativt bra cop hela vägen omän lite klen vid -20 eller om man ska gå på fh50, ltcn 14 etc. Spets lär jag behöva oavsett vilka pumpar.
Infon är ju bra +7 till -15 men sen är det lite svårare. Rickards diagram är nog det bästa jag sett hittils för att kunna uppskatta vad man har att tillgå då det blir kallt på riktigt.
Nocrian jag har nu är bra till -18 eller nåt sen börjar den avfrosta och ge lite dåligt med effekt. AVTn är bra ner till +1 grad sen är den sämst
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #6 skrivet:
14 juni 2015, 23:24:16 »
Citera
Hej
När man tittar på maskiner som ska klara av att plocka ut mycket effekt vid låg yttertemp, så är det ett bra tips att titta på ytterdelens vikt. Det som väger i ytterdelen är kompressorn och värmeväxlaren. Mitsu FD50 är ett exempel på en kraftfull konstruktion, ytterdelen väger 64 kg om jag minns rätt. Jag köpte en sådan åt jobbet, vi har 7 meter takhöjd nere i labbet. Men jag vet inte om jag skulle vilja ha en hemma....det är rätt bra tryck i innerdelens fläkt. 2 sådana hade nog i o f s fixat värme i ditt hus.
Enligt normerna som styr hur man provar LLVP så är lägsta provtemp -15 grader. Man skulle kunna gå lägre nu när LLVP går på R410A, men det kostar en jäkla massa extra. Förr med R407C vek sig maskinerna vid -15 grader, med R410A så trummar de på och ger värme längre ner i temp. SP kör en sväng ner till -18 i sina tester, därför går det att få en aning om var det tar vägen även under -15 grader. Ju lägre ner man går desto viktigare med en tillräckligt stor värmeväxlare (förångare) i ytterdelen. För liten förångare så hamnar maskinen i avfrostningshelvetet, d v s så fort den startar och försöker dra igång så underkyler den förångaren så djupt att tempgivaren signalerar avfrostning.
Det som håller emot är ju husets W/K tal, eller den s k värmesignaturen. Hur många W går det åt för att hålla huset en grad varmare än omgivningen? Det är ju det som lutningen på de raka linjerna i diagrammet.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Micke_80
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Micke_80
«
Svar #7 skrivet:
19 juni 2015, 01:17:10 »
Citera
64 kilos utedel väggmonterad på regelverket utanför sovrummet... Jag har lite grann lovat sambon att få NER ljudvolymen men för min del hade jag gärna haft 2 såna, skönt som fan att slippa oroa sig bara för att lite blir lite svalt ute
Den uppfattning jag får är dock att steget från mellanmodellerna typ fh35 och ltcn12 och upp till fh 50, ltcn 14 etc är ganska stort. Det blir litegrann att få från större villapump till industriformat känns det som. Man betalar ju 5000kr mer för dessa pumpar, har lägre cop vid normala temperaturer men har bättre cop och framför allt effekt vid -20. Känns inte som att dom varken lönar sig eller lämpar sig för hemmabruk med tanke på ljud och storlek.
För oss som bor norrut i skogen så hade dock ett snäpp upp från nuvarande fh 35 varit fint, med bibehållet cop hela vägen dvs. Men antar att dom med 10kw värmebehov och llvps är så få att det inte bär sig att utveckla såna monsterpumpar.
MVH
/M
Loggat
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
«
Svar #8 skrivet:
22 juni 2015, 06:35:30 »
Citera
I praktiken kommer du som slutkund inte märka skillnaden i COP.
Och dessutom har de vid samma energibehov näst intill samma cop
Loggat
Micke_80
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Micke_80
«
Svar #9 skrivet:
22 juni 2015, 15:38:44 »
Citera
Du menar att dom större pumparna (fd50 ltcn 14) vid en given temperatur och samma avgiven effekt ligger på samma cop pga dellast?
Så vid -15 och 4kw avgiven effekt har dom större pumparna samma cop som dom mindre? I så fall har dom ju lyckats bra. Då får man bara allt extra oljud och sänkt COP då dom mindre pumparna ändå hade failat och inte räckt till.
/M
Loggat
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
«
Svar #10 skrivet:
22 juni 2015, 23:25:40 »
Citera
Typ!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1162
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Josth
T Ramsmark
HJonatan
dvolod
macman
jälldorf
tyke
lars
Totning
rocas
Jisse
GmbH
perrep
Bull Geotherm/Bergvärme
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info