Hej!
Jag är ny på forumet, och i värmepumpsdiskussionerna, men satsar ändå på att skicka ut en fråga bland alla kompetenta medlemmar...
Vi håller på att bygga om vårt hus, vi har rivit hälften (i grunden en sommarstuga från -57) och sparat andra hälften (ca 50m kvm byggt som en tillbyggnad -94). Tidigare har vi haft direktverkande el i form av radiatorer i den gamla delen och golvvärme i den nya delen.
När vi nu bygger nytt kommer vi att installera vattenburen golvvärme i den nya delen av huset (ca 80 kvm) och på sikt även byta det gamla el-golvet mot vattenburen värme. Vi står också inför val av värmekälla, de alternativ som vi sett är FLVP (typ Nibe F750), LVVP (IVT AirX) eller möjligen bergvärme (dock tveksamt om vi får in det i budgeten).
Vad jag förstår är en F750 numer så effektiv att den lever upp till Boverkets krav på effektivitet och borde också vara det kostnadseffektivaste valet. VP kommer att installeras i ett badrum som ligger vägg i vägg med ett sovrum, VP kommer att ställas mot en motstående vägg (alltså inte mot den väggen som vetter mot sovrummet). Finns det risk för att ljudet från FLVP kommer bli störande i sovrummet?
Även om AirX skall vara den tystaste LVVP på marknaden har jag sett en del inlägg och kommentarer om att de skall låta en hel del, framförallt mot baksidan, del del som vetter mot huset, Gäller detta även de nyare varianterna av dessa?
Tacksam för andra kommentarer/funderingar/frågor jag borde ha ställt mig osv.
Hälsar
Anders