0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ta kontakt med LK för att utesluta materialfelHar själv "hittat" hål i Pex-slangar från nyöppnat paket ett flertal gånger med provtryckning
LK's support svarade:Trycket i slingorna påverkas av temperatur på vattnet och i luften. Detta gör att trycket förändras. Är sedan trycket stabilt, behöver du inte vara rädd att det är hål på slingan.
Är det verkligen så usel kvalite på Lk så det är hål på nya slangar
Att tillverkaren vill att man ska provtrycka kan jag förstå men att du hittat hål ett flertal gånger låter inte så bra.
Att man hittar hål eller defekt på slang vid provtryckning är ju ett problem men ingen stor sak om det hittas före betongen kommerI ett nytt hus med golv-värme används det ju 300 till 600m slang av olika typ och användning, i ett höghus kilometervis och hittar man då ett fel på en kortare slang så byts den ut utan att fundera vidare över saken, mycket kommer fram vid provtryckningen som är undermålig installation.Dit hör påtrampade slangar, dåligt gjorda anslutningar, veck, frusen slang som rullats ut etc, det som gör att det kommer mera felaktigheter i dagen är de nya inoffociella kraven på provtryckning som har börjat tillämpas av byggövervakarna. Det skall provtryckas tre gånger innan det blir godkänt...Jag själv har tillämpat två ggr, en med luft för mig själv och arbetsledaren och den andra med vatten för övervakarenDet blir mindre städande när nånting släpper när det används luft Den senaste provtryckningen gick inte som i böckerna:Å andra sidan behöver man inte städa så mycket? om en rörinstallation på 80m med 65 mm PE-rör skulle släppa när den har 9 bar luft-tryck i sig Röret höll nog men kompressorns tryckslang sprack, jobbakompisen som stod bredvid blötte nästan ner byxorna när det small. Det kommer tydligen en hel del luft ur en 12mm tryckslang
provtryckte du med 9 Bar luft? och den rörsträckan Det skall man avstå ifrån! cc
En kåk på 10 våningar Det behöver ca 3.5 bar i uc.Vad ska han med 5 bar på vinden attGöra ?Cc