Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjuklödning  (läst 2688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Mjuklödning
« skrivet: 25 maj 2015, 17:32:15 »
Jag tänkte ge mig på att mjuklöda lite så jag köpte en en tysk Ebay-Hot Dog (lödtång), lödtenn (http://www.rinkabyror.se/artikel/mjuklod/?select=true) och lödpasta (http://www.rinkabyror.se/artikel/lodpasta/).

Men jag har lite dålig koll på hur jag ska använda lödpastan (lödfett står det på förpackningen, så jag antar att det är samma sak.) Ska det kladdas på ordentligt eller ska det vara supertunt? Båda ytorna eller bara den ena?
Jag gjorde en testlödning där jag kletade lite pasta på båda ytorna. Det gick förvånansvärt enkelt, tennet drogs in i skarven hur bra som helst. (Jag dissekerade den med bågfilen efteråt.) Men lödpastan började brinna innan jag tillsatte tennet och det är nog inte riktigt tanken gissar jag.
Jag testade vad som händer om man löder utan pasta också och konstaterade att det inte gick alls. Hur fungerar egentligen pastan?

Någon som har tips på vad man kan använda för att skydda omgivningen mot värmen? Jag kommer att hänga rör i krypgrunden och löda och vill ogärna sätta eld på blindbottenskivorna som kommer att vara strax över lödtången...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Mjuklödning
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2015, 19:14:41 »
Lödpastan är i det här fallet flussmedel. I vissa sorters lod, speciellt tunt lödtenn avsett för elektroniklödning, så finns flussmedlet i en kanal mitt i tenntråden, då behöver man inget separat flussmedel. Det finns också lödpastor som innehåller tennpulver, när man använder sådana behövs inget annat lod. De är vanliga t ex vid maskinlödning av ytmonterad elektronik.

Flussmedlet har två syften. Dels att lösa upp oxider och dels att sänka ytspänningen så att lodet flyter ut lätt.

Men, i detta fall sÃ¥ är det nog bara att säga att det ska vara "lagom" med lödpasta. Ju mer oxiderade och fula ytorna är desto mer behövs. Den bör tillsättas ungefär samtidigt med tennet, om den fÃ¥r ligga där och vara varm länge innan tennet tillförs sÃ¥ bränns flussmedlet och kan inte göra nÃ¥gon nytta. Om pastan börjar brinna sÃ¥ är det definitivt för varmt. Lödstället ska inte behöva värmas till mer än 300-350  °C. När man använder temperaturreglerad lödkolv sÃ¥ brukar det vara lagom att ha 380-400  °C pÃ¥ lödkolvsspetsen för blyfritt lod respektive 350  °C för gammaldags blyhaltigt lod. Högre temperatur om lödkolven är i minsta laget för jobbet som ska göras, och vice versa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mjuklödning
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2015, 19:17:26 »
Du skall rengöra rörändan och i muffen, (slipa bort oxidskiktet) lödpastan skall strykas på tunt behövs bara på rörändan.
Troligtvis hade du för mycket eller värmde för mycket när det började brinna.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Mjuklödning
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2015, 20:55:26 »
Temperaturen går ju inte att reglera, men jag kanske borde varit snabbare. Jag tror det skulle ta ca 30 sekunder att värma ett 22-rör tillräckligt och jag väntade nog 40 för att det skulle vara redo. Lite kinkigt att hålla koll. Men man kanske kan hålla lödtennet vid fogen och se när det börjar smälta.
Jag tyckte inte jag hade så värst mycket pasta, men jag hade ju på båda ytorna som sagt så det blev väl mer än nödvändigt.
Att tillsätta pastan samtidigt som tennet lär ju inte gå när man löder rör.
Det får i alla fall bli några fler provlödningar innan jag kör skarpt.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Mjuklödning
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2015, 08:57:44 »
Kör med gasol, brukar vid lödning utmed golvlist använda 2st plåtbitar(en mot väggen och en mot golvet, respektive plåt är försedda med lite distanser mot golv/vägg) då brukar det funka bra utan sotmärken;-) Värmer som sagt med gasolen, tillsätter lodet ganska så snart och ser då när det smälts/sugs in i skarven då är det bara att tillsätta lite till, så blir det bra..
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Mjuklödning
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2015, 18:08:58 »
värm inte direkt på skarven för då riskerar du att det blir för varmt vilket kan bränna bort pastan och tennet bara rinner av.
värm en bit ifrån skarven och låt värmen ledas bort till lödstället genom röret
lättare att reglera värmen (bara att flytta lågan) och få snyggare och hållbarare lödningar.

Ett tunnt lager lödpasta på båda ändar och sedan ser du på pastan när liksom flyter ut då är tempen nära och du kan försöka lägga på tenn.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!