0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför själva? Klart de skickar räkningen till grossist/tillverkare.Ska de ha extra cred nu för att de gör precis vad alla andra normala affärer gör?
Om du måste fylla i en skaderapport så är det väl klart att de tänkt skicka den till Bosch med fakturan..?Tror det är mkt snack om att det är så svårt att få ut pengar. Hur kan de bevisa att du borrat i timmar i stål 11 mm t.ex och inte det du säger? Sånt där funkar kanske i andra länder med mindre konsumentmakt men inte här, det känner säkert Bosch till.
Det är som sagt inte du som ska bevisa något, utan de!Klart de kan missa i produktionen så grejorna brinner upp. Det händer ju alla och för att slippa negativ press så betalar tillverkare av konsumentprodukter i princip alltid i dessa fall. Visste du inte det?Det verkar mysko, vad menar du med massmedia? Var det först efter att du skrivit insändare som de ändrade sig? Helt otroligt!
Man skall vara påläst innan man reklamerar.En borrmaskin skall man alltså således reklamera genom att säga att man borrat i rostfritt med en 4 mm borr i ca 2 minuter...Samma sak gäller när nåt händer som man skall utnyttja sin försäkring för, det är oerhört många vanliga saker som det finns undantag för, så man skall vara oerhört försiktig med vad man säger när man skadeanmäler.Jag menar absolut inte att man kan våldföra sig på saker hur som helst, men en borrmaskin som inte håller att borra med skall man verkligen få på garantin.Första 6 månaderna av reklamationsrätten är det tillverkaren som skall kunna bevisa att du gjort fel, och att det skadat maskinen, vilket de inte kan om de inte filmat dig när du borrat med för stor borr (Troligen rekommenderar de max 10 mm träborr).Men om du säger att du borrat med 11 mm borr så har du indirekt erkänt att du överbelastat maskinen, eller i vart fall kört den med större borr än rekommenderat.Efter 6 månader måste DU bevisa att de varit slarviga vid utveckling/produktionen, och att felet varit ursprungligt.När jag får garantianspråk gjorda på något som jag säljer så skickar jag normalt en ny vara utan att begära nåt av tillverkaren, det sker ändå så pass sällan så det är inget jag behöver få betalt för.Kanske är man för lat.Ibland kan det hända att jag begär produkten tillbaka, om jag med egna ögon vill se vad som hänt, men oftast tar det mer tid än vad det är värt att hålla på med en massa frakter fram/tillbaks för en reklamation.Kostar prylarna mer än typ 1500 kr blir det lite annorlunda.
Vad står det att den klarar? Modell?
Klarar??Det är 13mm chuck så 13mm i stål,16mm i betong och 35mm i trä.Skildrill 850 watt
Eh, du måste väl ha haft garanti, du skulle ha fått en ny borrmaskin utan kostnad.