Hej. Det här är min första post i detta forum.
Jag står i begrepp att installera värmepump i en liten blomsterbutik om 30 kvm öppen planlösning i ett plan i Stockholm. Lokalen är dåligt isolerad och inte särskilt tät, med springor här och där. Blommor åstadkommer hög luftfuktighet, vilket kräver god avfuktning.
Jag har valt ut de fyra pumpar på Prisjakt som har högst COP-värmevärde eftersom jag antar att detta är viktigt för en god driftsekonomi -
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1187364,2161782,2840206,1485245.
Kan ni hjälpa mig att välja rätt pump för ändamålet? Ljudnivån på det yttre aggregatet kan kvitta men självklart är en tystare inomhusenhet att föredra; skillnaden mellan den tystaste (17 dB) och mest högljudda (25 dB) är inte avgörande.
Vad som slår mig är att effektförbrukningen vid kylning skiljer sig så radikalt mellan modellerna - 450 respektive 880 W för de två där detta anges. Den snålare är klassad A+++ och den andra enbart A. Detsamma för uppvärmning; 570 resp 1070 W (samt en pump på hela 1710 W). Innebär detta att den snålare över tiden kommer dra omkring hälften så mycket el för samma arbete, eller arbetar båda på lägre effekt eftersom lokalen är så liten i förhållande till pumparnas toppkapacitet och därmed med likvärdig förbrukning? Som ni kanske förstår så är driftskostnaden en viktig faktor i valet.
Nu kan det kanske finnas bättre alternativ för ändamålet så kom gärna med tips om ni känner till något mer passande.
Tacksam för alla svar - Krister.