Nu är den installerad - och det blev på ytterväggen med utedelen under verandan. En bra lösning tror jag. Har kört drygt två dygn och ligger med en medelförbrukning på 0,7 kWh i snitt på luftvärmepumpen och då har det varit mellan 12 och 15 grader kallt ute hela tiden. Den pumpar på med härlig varmluft hela tiden.
Placeringen i vardagsrummet var kanske lite vågad med tanke på risken för drag och besvärande ljud. Vi upplever dock inte varken ljudet eller draget som något problem. Vad gör det att det susar lite svagt när man vet att det handlar om skön värme och en hel del sparade slantar... Det räcker att TVn är på så döljs fläktljudet helt och hållet.
Blev rekommenderad av installatören att köra i vanligt värmarläge och med fläkten på fast fart 2. Jag har dock valt att köra fläkten på auto. Han ville också att jag skulle sänka alla elradiatorer med ca 2 grader och det rådet har jag följt.
Har sju elektriska radiatorer totalt, fördelade på ca 75 kvm. Fem av dem har nu kallnat helt. Vi har över 20 grader överallt - i en ganska öppen planlösning. Det känns som en fullträff ur alla synpunkter. Hur bra skall det inte bli när temperaturen stiger mot noll och lite däröver...