Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur lÃ¥ngt frÃ¥n en yttervägg kan man placera innerdelen?  (läst 3669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sayonara

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kommer jag att älska värmepumpen?
Hej!

Har köpt en Sanyo 93 och får den installerad nu på onsdag. Jag har tre funderingar i samband med detta.

Jag har flera alternativ till placering av innedelen -   men alla är pÃ¥ nÃ¥gon mellanvägg. Som mest kan det bli ca 4 meter fram till närmaste yttervägg. Blir det nÃ¥got problem med ledningsdragningen (kondens etc) om den gÃ¥r flera meter inomhus innan den kommer ut i det fria?

Jag misstänker att installatören kommer att tycka det blir extra besvärligt och ev använder sin "fackkunskap" till att avråda mig från montering på mellanvägg.

Då återstår bara att sätta innedelen på en lång yttervägg. Vi blir då tvungna att placera utedelen rakt ner under verandan. Det är i och för sig gott om plats där och verandan är helt öppen åt alla håll.

Min sista fundering är mer hypotetisk. Kan man tänka sig att sätta utedelen i en väldigt rymlig krypgrund? Det är full ståhöjd i större delen. I krypgrunden är det på vintern alltid varmare än utanför och på sommaren det omvända. Det låter som en galant lösning, men det finns säkert någon hake här!

Tacksam för snabba synpunkter...


Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Det är inga problem att låta kylrören gå inomhus, inte mer än rent estetiska och det kan tänkas att installatören får jobba mer för att få det snyggt. På fråga 2: utedelen kan absolut inte placeras i en krypgrund. En vp kräver fri tillgång till uteluft som den kyler ner en smula och utvinner värme från. I en krypgrund skulle den begränsade luftvolymen bara bli kallare och kallare tills pumpen slutligen säger stopp.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hur långt från en yttervägg kan man placera innerdelen?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 10:11:35 »
Hej.

Det är inga problem med att låta rören gå inomhus, snarare en fördel eftersom värmeläckaget minskar.

Utedelen kan du nog inte sätta inuti krypgrunden, men du kanske kan sätta den rakt utanför ett ventilationshål, då kommer den att suga i sig lite lagom "krypgrundsluft". Är dock osäker om detta påverkar verkningsgraden nämnvärt. :-\ Sc:,h :-\

Inneplaceringen är nog viktigare än uteplaceringen, gäller nog i de flesta fall. ;)

MVH/Gano

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur långt från en yttervägg kan man placera innerdelen?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2006, 02:25:28 »
Inga utomhusdelar i krypgrunden  huvuddunk
Innedelen på mellanvägg funkar perfekt, har själv min sitter så, nackdelen är dock fula kabelkanaler på väggen  :'(
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad sayonara

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kommer jag att älska värmepumpen?
Nu är den installerad - och det blev på ytterväggen med utedelen under verandan. En bra lösning tror jag. Har kört drygt två dygn och ligger med en medelförbrukning på 0,7 kWh i snitt på luftvärmepumpen och då har det varit mellan 12 och 15 grader kallt ute hela tiden. Den pumpar på med härlig varmluft hela tiden.

Placeringen i vardagsrummet var kanske lite vågad med tanke på risken för drag och besvärande ljud. Vi upplever dock inte varken ljudet eller draget som något problem. Vad gör det att det susar lite svagt när man vet att det handlar om skön värme och en hel del sparade slantar... Det räcker att TVn är på så döljs fläktljudet helt och hållet.

Blev rekommenderad av installatören att köra i vanligt värmarläge och med fläkten på fast fart 2. Jag har dock valt att köra fläkten på auto. Han ville också att jag skulle sänka alla elradiatorer med ca 2 grader och det rådet har jag följt.

Har sju elektriska radiatorer totalt, fördelade på ca 75 kvm. Fem av dem har nu kallnat helt. Vi har över 20 grader överallt - i en ganska öppen planlösning. Det känns som en fullträff ur alla synpunkter. Hur bra skall det inte bli när temperaturen stiger mot noll och lite däröver... :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!