Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bottenkänning med propeller.....  (läst 4107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Bottenkänning med propeller.....
« skrivet: 05 maj 2015, 21:33:28 »
Lyckades förra sommaren blästra/förstöra propellern en aning  ::).
Inte helt förstörd men lite stukad är nog närmast sanningen. Någon som provat att "laga" propellrar med hjälp av kemisk metall? Största skadan är endast på ca 3-4 cm² .

Det pinsamma   :) i sammanhanget är att jag skulle visa hur grunt det var när det sket sig......... tummenupp

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bottenkänning med propeller.....
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2015, 06:55:44 »
Glömde nämna att propellern är gjord i aluminium. Hört talas om att man kan laga skador som inte är alltför stora. Bara man är noggrann med att få balans på bladen. För att slippa obalans :).

Någon här som har provat o har erfarenhet?

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Bottenkänning med propeller.....
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2015, 07:11:43 »
Propellerskador är ofta rätt komplexa såtillvida att förutom de skador du tydligt ser i form av hack så brukar bladen också stukas/böjas mer eller mindre vid bottenkänningen. Denna stukning ändrar på de olika bladens stigning varför de kommer att ha olika arbetsmotstånd i vattnet. Resulterar i kavitation och obalans. Därtill då den fysiska balansen som beror på bladens tyngd, de bladen som har större hack är lättare än de andra.

Generellt kan man säga att resultatet med hemmamedel knappast blir bra. Helt användbart kan det givetvis bli trots det. Obalansen kommer att belasta stävlagret/drevlagret mer och verkningsgraden blir något sämre. Om detta sen gör nån skillnad i praktiken är en annan sak, beror mycket på hurdan båt och motor det är frågan om.

Har varit med om ett antal propellerskador och efterföljande reparationer av dessa på fartyg och resultatet är i allmänhet svårt att förutsäga även då reparationerna utförs yrkesmässigt med bra verktyg och kunskap.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bottenkänning med propeller.....
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2015, 00:19:40 »
Propellerskador är ofta rätt komplexa såtillvida att förutom de skador du tydligt ser i form av hack så brukar bladen också stukas/böjas mer eller mindre vid bottenkänningen. Denna stukning ändrar på de olika bladens stigning varför de kommer att ha olika arbetsmotstånd i vattnet. Resulterar i kavitation och obalans. Därtill då den fysiska balansen som beror på bladens tyngd, de bladen som har större hack är lättare än de andra.

Generellt kan man säga att resultatet med hemmamedel knappast blir bra. Helt användbart kan det givetvis bli trots det. Obalansen kommer att belasta stävlagret/drevlagret mer och verkningsgraden blir något sämre. Om detta sen gör nån skillnad i praktiken är en annan sak, beror mycket på hurdan båt och motor det är frågan om.

Har varit med om ett antal propellerskador och efterföljande reparationer av dessa på fartyg och resultatet är i allmänhet svårt att förutsäga även då reparationerna utförs yrkesmässigt med bra verktyg och kunskap.
Tack för ett uttömmande svar! I mitt fall rör det sig endast om kortare förflyttningar i skärgården några distans. Ej några hejdundrande hastigheter. Så kanske provar något "mirakel" medel iaf.....? Alternativt blir det till att köpa nytt?? dontknow

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Bottenkänning med propeller.....
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2015, 06:54:28 »
Kolla runt lite brukar finnas händiga personer som svetsar propellern för några hundralappar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bottenkänning med propeller.....
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2015, 23:01:19 »
Nu har jag "lagat" proppen med hjälp av kemisk metall. Vart feltemas medel.
Gick ganska bra att blanda till. Misstaget jag gjorde igår var att inte formsätta undersidan innan jag började modellera....... :'(
Fick till slut sätta lite silvertejp för att undvika flykten av massa!

Slipade idag. Hoppas på iläggning snart för att kolla prestandan ... a:gl

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!