Propellerskador är ofta rätt komplexa såtillvida att förutom de skador du tydligt ser i form av hack så brukar bladen också stukas/böjas mer eller mindre vid bottenkänningen. Denna stukning ändrar på de olika bladens stigning varför de kommer att ha olika arbetsmotstånd i vattnet. Resulterar i kavitation och obalans. Därtill då den fysiska balansen som beror på bladens tyngd, de bladen som har större hack är lättare än de andra.
Generellt kan man säga att resultatet med hemmamedel knappast blir bra. Helt användbart kan det givetvis bli trots det. Obalansen kommer att belasta stävlagret/drevlagret mer och verkningsgraden blir något sämre. Om detta sen gör nån skillnad i praktiken är en annan sak, beror mycket på hurdan båt och motor det är frågan om.
Har varit med om ett antal propellerskador och efterföljande reparationer av dessa på fartyg och resultatet är i allmänhet svårt att förutsäga även då reparationerna utförs yrkesmässigt med bra verktyg och kunskap.