0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I ett så stort hus skall han givetvis satsa på luft/vatten, markvärme eller bergvärme istället för att kladda på med olika halvdana lösningar som bara gör den totala slutliga investeringen större.Är dom fattiga, så fattiga att dom aldrig har råd med bergvärme (eller något av de andra alternativen), satsa på ett par luftvärmepumpar som värmer huset.Tappvarmvattnet kostar inte sååå mycket, så det kan kvitta. De kommer att spara 3 gånger så mycket per satsad krona om de installerar två luftvärmepumpar.
Tvärt om, bergvärme blir ofta det bästa alternativet, dock beroende på hur man räknar.Speciellt hur lång livslängd man räknar med att de olika alternativen får.Bergvärme eller jordvärme, rätt installerad och injusterad, har förutsättningar att fungera i 20 år, och jag vågar påstå att så inte är fallet med luft/luft, eller luft/vatten-värmepumpar.
Markvärme är billigare än bergvärme, men ofta inte möjligt att anlägga, t.ex. i storstäder eller stadsplanerade områden, den stora majoriteten av egnahem finns ju där.Bergvärme blir därför alternativet för de flesta, och i ett hus på mer än 120 m2 är det som regel det bästa alternativet om man gör en 20-års-kalkyl.I hus med direktverkande el kan luft/luft i vissa fall vara det bästa alternativet, speciellt om man räknar på en kortare tidsrymd.Med dagens låga elpriser har det blivit allt mer ointressant att satsa 100 000 - 200 000 kr på bergvärme, men strömmen kommer att bli dyr igen, tro mig.
Nu diskuterar vi ju primärt Sverige i detta forum, men visst finns det tillfällen när bergvärme är omöjligt av olika orsaker, eller blir orimligt dyrt.Markvärme är nog bättre än bergvärme i norra Sverige, jag ser i alla fall inga nackdelar rent effektivitetsmässigt utan det är ju mer den stora ytan som markvärmen kräver som är nackdelen.På lite mildare orter kan luft/vatten vara ett bra alternativ om mark eller bergvärme är omöjligt eller är för dyrt.Värmepump oavsett typ är idag svårslaget som effektiv lösning för värme, 3-4 gånger billigare kWh-pris gör att investeringen KAN vara rätt hög utan att andra alternativ blir långsiktigt billigare.