0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle vilja få lite info om er som har solfångare, hur ser det ut vintertid?Jag har redan läst otaliga trådar där folk säger att det inte går, och andra säger att det går, så dom diskusionerna behöver vi inte ta här igen. Jag är alltså ute efter verklig info från er som har solfångare och har kollat på temperaturer vintertid.Ligger snön kvar eller smälter den snabbare på solfångarna än övriga taket?Vad får ni för temperaturer på era paneler vintertid? Ni som svarar får väldigt gärna skriva åt vilket håll solfångarna är placerade samt lutningen.
Jag har inga solfångare, men skulle jag försöka få nån värme på vintern så tror jag man behöver ha en större lutning än vad ett normalt tak kan erbjuda, dvs solfångarna på en ställning på taket med ca 70° lutning.Fördelen med detta är också att snön inte lägger sig lika lätt på en sån panel.Nackdelen är att det blir fult, men för en riktig energijägare är det kanske inte så viktigt?Man kan ju också tänka sig att ha den på väggen, då blir det även lättare att täcka en del av panelerna på sommaren, för har du så det ger nått på vintern så kokar det på sommaren om du inte täcker dom.
Ang kokning på sommaren så påstår dom att det inte blir något problem om man sätter in 500 liter extra acktank, men framförallt så stänger pumparna av när det blir för varmt i tankarna och därefter blir medlet i rören förångade och det ska enligt säljaren göra att man unte behöver plocka ut effekt från systemet även på dom varmaste sommardagarna.Det är kanske skillnad på olika typer av rör om du hört om rör som inte klarar av sånt? Innan han sa det så trodde jag också att man behövde täcka över paneler om man hade för många utan att förbruka massa effekt.