Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Amperemätare  (läst 4958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Amperemätare
« skrivet: 16 april 2015, 17:46:04 »
Hur noggrann är tångamperemätaren som finns på webshopen? Kan man räkna ut värmepumpens förbrukning med denna?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7693
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Amperemätare
« Svar #1 skrivet: 16 april 2015, 18:31:48 »
DCV: 600V                                            ±1.0%
ACV: 600V                                            ±1.2 %
ACA: 20-200-600A                               ±2.5%
OHM:2K-200K-2MΩ                             ±1.0% 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Amperemätare
« Svar #2 skrivet: 17 april 2015, 08:45:44 »
Kan man räkna ut värmepumpens förbrukning med denna?

Bara som en första ordningens approximation. Du behöver också veta kompressorns fasförskjutning (cosinus-fi) och multiplicera med den. Som en andra ordningens approximation kan du använda fasförskjutning enligt märkplåt eller datablad för kompressorn. Men för att det ska bli exakt måste du alltså veta den aktuella fasförskjutningen.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Amperemätare
« Svar #3 skrivet: 17 april 2015, 09:48:09 »
Du måste även veta spänningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Amperemätare
« Svar #4 skrivet: 17 april 2015, 10:10:16 »
Ja, en tångamperemeter är inget bra redskap för att mäta förbrukningen på en kompressor.
Jag hade tidigare "elmätare" som mätte strömmen via spolar på samma sätt som tången kopplad på min värmepump, de visade ca 40% mer effekt än vad kompressorn i verkligheten förbrukade.
En riktig elmätare är mer eller mindre enda chansen att det skall bli rätt.
De tar hänsyn till både ström, spänning och fasförskjutning.

Tångamperemetern är bra för att mäta på resistiv last, eller för att jämföra strömmarna mellan olika faser i en maskin eller anläggning, men det är inget precisionsinstrument för att mäta effekt på motorer.
« Senast ändrad: 17 april 2015, 10:11:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Amperemätare
« Svar #5 skrivet: 17 april 2015, 10:35:16 »
Ett billigt sätt att mäta hyfsat bra är att gå till Jula, Classe i sjön eller Feltema och se om de har en 1-fas väggvårta som mäter aktiv effekt (viktigt). Koppla in på en fas till kompressorn och till nollan och sedan multiplicerar du helt enkelt med 3. Ta en kort förlängningssladd och klipp av den på mitten så får du två "adaptrar" så att väggvårtan kan anslutas med lösa ledare. Så brukar jag göra - dock för enfas laster.

För trefas laster så måste du skruva isär väggvårtan och se till att fasen kopplas in på den "pol" som strömmen mäts i. Eller enklare uttryckt att nollan kopplas in på den "pol" som har direkt förbindelse mellan honan och hanen i väggvårtan.

Som vanligt saknas detaljerade specar på produkterna men eftersom Feltemas vårta
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Multifunktionell-energimatare-2000021884/
kan visa effektfaktorn (cos-fi) så får man anta att den också beräknar aktiv energi. För Classes vårta saknas uppgiften helt.

« Senast ändrad: 17 april 2015, 10:45:42 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Amperemätare
« Svar #6 skrivet: 17 april 2015, 10:43:23 »
Mmm, då skall man inte räkna vad arbetstiden kostar.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Amperemätare
« Svar #7 skrivet: 17 april 2015, 11:08:51 »
Allra minst arbete är förmodligen att läsa kompressorns effekt direkt ur databladet för pumpen. Det är säkert en bättre approximation än att bara multiplicera ström och spänning utan effektfaktor. Men det är ju inte lika kul   ;)

Pen

PS: Jag har faktiskt valt att logga total effekt baserat på husets riktiga elmätare medan jag loggar VP'ns effekt baserat på en binär signal för kompressorn på/av och multiplicerar med databladet. Samma för patronerna - binärt på/av multiplicerat med databladet. Dessa binära värden fanns direkt läsbara som modbus-register på Niben och jag tyckte det blev tillräckligt noggrannt.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Amperemätare
« Svar #8 skrivet: 17 april 2015, 12:06:05 »
Köp en elmätare av Rickard istället, fungerar bra och kostar inte många kronor tummenupp
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2478
  • Karma +5/-0
SV: Amperemätare
« Svar #9 skrivet: 17 april 2015, 16:13:51 »
Om det rör sig om en enfasmatad värmepump med inverter och aktiv PFC (effektfaktorkorrektion) så kan man förutsätta att effektfaktorn är praktiskt taget lika med 1.  Som regel har dessa en inbyggd strömmätkrets på 230 V-sidan - strömtransformator, belastningsmotstånd, topplikriktare, och så går signalen in på en analogingång någonstans. Om man vill mäta utan att ha alltför mycket yttre utrustning inkopplad ständigt och jämnt kan man plocka ut den där likriktade spänningen (förmodligen 0-5 V) och göra en kalibrering med hjälp av tillfälligt ansluten yttre amperemeter. Har man koll på seriekommunikationssnitten mellan olika microcontrollers i värmepumpen är det inte alls omöjligt att man kan hitta strömvärdet där någonstans också.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amperemätare
« Svar #10 skrivet: 17 april 2015, 18:47:48 »
Tack för dom utförliga svaren, får bli en riktig mätare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Amperemätare
« Svar #11 skrivet: 18 april 2015, 01:00:40 »
Om det rör sig om en enfasmatad värmepump med inverter och aktiv PFC (effektfaktorkorrektion) så kan man förutsätta att effektfaktorn är praktiskt taget lika med 1.  Som regel har dessa en inbyggd strömmätkrets på 230 V-sidan - strömtransformator, belastningsmotstånd, topplikriktare, och så går signalen in på en analogingång någonstans. Om man vill mäta utan att ha alltför mycket yttre utrustning inkopplad ständigt och jämnt kan man plocka ut den där likriktade spänningen (förmodligen 0-5 V) och göra en kalibrering med hjälp av tillfälligt ansluten yttre amperemeter. Har man koll på seriekommunikationssnitten mellan olika microcontrollers i värmepumpen är det inte alls omöjligt att man kan hitta strömvärdet där någonstans också.

Min erfarenhet är också att man kan mäta med en strömtång på en invertervärmepump och få rätt relevanta värden.
Det var väl det du ville få sagt?  ;)
Och på resistiva laster.
Vill man balansera faserna i ett hus fungerar det normalt utomordentligt, men som sagt, det finns saker, som t.ex 3-fas motorer som inte är lämpliga att mäta på med en strömtång.
« Senast ändrad: 18 april 2015, 01:02:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!