0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har (sedan 1994) kopplat temperaturbegränsare för varmvattenberedare baklänges på de två övre inloppen, och alltid öppet på det nedre. Hett vatten laddas överst, ljummet landar nederst.
Ja, och därav min tanke att ladda in ljummet vatten längre ner i tanken. Kallt vatten till vvx:en tas bäst från den näst nedersta uttaget, som är grövre än det allra nedersta, eller? Och det ljumna skickas in i anslutningen som är mellan termometrarna, för ännu längre ner blir det väl lite för nära det utgående (även om det skulle vara det allra nedersta) och det finns risk att cirkulation direkt mellan portarna kan uppstå, eller?Då kanske du kan förklara lite närmare hur det funkar? För jag förstår inte riktigt hur. Hur blandningsventilen än funkar bör väl vatten komma ur båda ingångarna när man skickar in vatten i utgången i något fall, annars skulle det väl inte heta blandningsventil.
Det blir väl ungefär så cougar menade i andra tråden antar jag, fast som dykrör istället.Men som jag skrev i första inlägget här, blir inte en sådan lösning ännu bättre med ett perforerat rör? Hur monterar man ett rör i en av anslutningarna?
Om man vill bättra på skiktningen kan man ha ett stående rör i tanken med hål i på olika höjder då kan vattnet stiga till det når rätt höjd och där strömmar ut i själva tanken utan att det blir omblandat på resan till rätt höjd.
HejKör in allt vatten i mitten av tanken, ju varmare det är i förhållande till tanktemp, ju snabbare stiger det mot toppen av tanken.
Är det inte enklare att ha en hälften så stor tank och köra in vattnet i botten?Vad skall du ha nedre delen av tanken till?