Hej!
Mitt hus har gammal jordvärme som inte funkar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58108.msg604712#msg604712Jag har köpt en begagnad pelletsanläggning och nyligen solfångare med drivenhet. Jag har även köpt två begagnade acktankar á 500 liter. Har bara köpt två plana solfångare totalt 5 m2 så jag kanske bara kör med ena acktanken, eller har så att den andra kan kopplas in enkelt.
Jag bad i december en röris om offert på installation, tröttnade på att han inte hört av sig i januari och har sedan dess väntat på en annan vvs firma. Börjar tröttna igen.

Jag antar att jag är en otacksam kund som redan har de mesta jag behöver hemma. Jag tänker nu att jag kanske kan göra en del själv, fast det är mkt annat som tar tid, så helst inte allt. Men jag kanske iaf ska börja själv tills jag får hit någon röris.
Jag har inte heller imponerats av kunskapsnivån hos firmor jag varit i kontakt med. Jag har velat diskutera hur bäst systemet ska kopplas, men det har känts som att jag i vissa lägen varit mer påläst än dem, vilket jag tycker är bra märkligt...
Så nu försöker jag här:
TVA är bra för solutbytet har jag förstått, acktankarna är tomma på slingor etc. En TVA bör jag/ev. röris kunna koppla ihop av plattvvx, pump, flödessensor och ev. ventil(er) tänker jag.
Jag vill helst kunna köra jordvärmen med flytande kondensering om jag får den att funka.
Jag kommer snart riva upp betongplattan i källaren för att byta avloppstammarna, vi har haft sjukt mkt stopp i vinter, typ var tredje-fjärde vecka nu in på vårkanten.

Då kommer jag gräva ur och isolera under iaf halva källaren där det ska bli kombinerat badrum/tvättstuga resp. gillestuga. Golvvärme där är väl både trevligt och bra för att värma med sol under vår och höst.
Bivlalent shunt för befintliga radiatorerna är bra för solutbytet har jag förstått. En till bivalent shunt för golvvärme i källaren? Annars hur löser man golvvärmen?
Hur koppla pelletpannan? Laddomat 21? Något jag behöver skaffa i så fall, fick med gammal laddomat 4030 med acktankarna, funderade förut på att köra den mellan befintlig förrådsberedare och acktankar och docka pelletpannan mot förrådsberedaren, men funderar nu på att kasta ut förrådsberedaren till förmån för TVA.
Var på acktankarna ska vad anslutas? Radiator- och golvvärmereturen t.ex? Jag ska ta en bild när jag är hemma på vilka anslutningar som finns.
Är det bevänt med någon slags termisk ventil som skickar in solfångarvärme på olika höjd i acktankarna beroende på om det är ljummet eller hett?
Funderar på att skaffa liten elberedare att köra när vi gör om. Bra att köra den efter TVA för ev. elspets till varmvatten senare kanske? Elpatron för elspets av värme, i acktank eller pelletspanna eller både och?
Skulle verkligen uppskatta om ni ville ta er tid att reda ut detta med mig.