Hej
Behöver lite synpunkter på vad ni här på forumet skulle välja för typ av uppvärmning i min situation.
Bakgrund, jag och sambon är på väg och ska flytta till ett annat boende. Ett mindre hus, under 80kvm byggt på tidigt 2000 tal. Huset befinner sig i Luleå, ca 100mil norr från huvudstaden. Oftast sköna somrar men lika ofta snorkalla vintrar.
Huset har idag väldigt låga uppvärmningskostnader, under 10000kr/år med hushållsel inräknat. Uppvärmningen sker idag med eluppvärmda slingor i golvet. Det finns en kamin men den stöd-eldas väldigt sparsamt. Som huset ser ut idag bär det sig knappast att investera i ny typ av uppvärmning.. men nu kommer jag till biten där jag behöver era synpunkter

Hushållselen hålls nere då det enbart bor en person i bostaden i dagsläget, dock är införskaffat en ganska stor varmvattenberedare 200L+ då personen gillar att bada badkar.
Huset kommer byggas ut ganska rejält, planen är att fortsatta bygga välisolerat, ytan ökas
till ca 138kvm. I tillbyggnaderna ,2st, kommer det läggas vattenburen golvvärme. I samband med detta kommer det även uppföras ett garage på 100kvm ca 10 meter från bostadshuset. Garaget får en inre takhöjd på just under 4m. Tanken är att det kommer grävas en kulvert för både värmeledningar samt vatten mellan garage och hus. Önskade garage temperaturen är någonstans mellan 12-18C. Utöver detta så kommer det troligtvis efter ytterligare några år att läggas vattenburen golvvärme i den befintliga delen av bostaden för att kunna sluta använda befintliga elvärmda slingor.
Vad för typ av uppvärmning borde jag satsa på för att kunna värma upp huset samt garaget? Markvärme gå tyvärr bort helt pga tomten, det kommer tyvärr inte finnas utrymme.
I övrig så finns det utrymme i både bostadshuset samt garaget att ha en VP.
Många har rekommenderat mig frånluftsvärmepump. Det hade säkert fungerat bra i bara bostaden, men borde inte förlusten av värmen i garaget störa hela systemet? Jag menar för FLVP kan ju inte få igen någon värme från garaget då det blir svårt att flytta luften tillbaka till VPen. Då det finns en kaminen så kan man kanske placera en ventil i lämplig närhet, men vill gärna slippa kravet på att elda alla riktigt kalla dagar om det skulle krävas av en FLVP. Bergvärme känns ju som en "stabil" lösning om det bara är möjligt. Då kan man ev ha pumpen i garaget och leda värmen genom kulverten till bostadshuset.
Finns det något annat alternativ? Är inte emot att ha en fläkt som står på utsidan, bara den levererar bra även i minusgrader. Vi ligger ju sällan på kallare än -30C men det kan under långa perioder ligga på -25C under vintermånaderna.
Har jag utelämnat någon bakgrundsinformation så skrik till

Hur hade ni resonerat inför val av uppvärmning?

/A