Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad kan jag göra för att sänka starter?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vad kan jag göra för att sänka starter? (läst 42722 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
«
Svar #30 skrivet:
09 april 2015, 21:59:03 »
Citera
Ser ut som ett bra system!
Det finns potential att justera in vp att gå med färre starter.
Och jag håller med Rickard om att det nog är bäst att lära sig optimeringen själv, installatören har visat att han inte har kompetensen, med tanke på de svar du fått.
«
Senast ändrad: 09 april 2015, 22:15:31 av karlmb
»
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #31 skrivet:
10 april 2015, 07:31:10 »
Citera
Håller med om att systemet ser relativt bra ut, det borde fungera bra.
Men åter igen, prova plocka bort alla termostater, ställ upp kurvan 5 grader, ställ ned justeringen 6 grader och utgå sedan därifrån.
Om vissa rum blir kalla, kolla om du kan justera upp grundflödet på det koppel som visar sig när du plockat bort termostaterna, inte överdrivet mycket, men det KAN ju faktiskt vara så att vissa radiatorer är hårt strypta idag.
I rum som blir för varma justerar du ned grundflödet.
Om hela huset blir för varmt, ställ ned kurvan.
Om utetempen ligger på plus, justera istället justeringen mot minus (Inte mer än -2, det brukar sällan funka bra).
För att förklara justeringen lite bättre kan jag förklara det så här:
De flesta tillverkare räknar med att ett hus inte behöver tillföras värme om utetempen är ca 17 grader, solen och de maskiner (kyslkåp, frysar, lampor) som hela tiden förbrukar el värmer upp till ca 21 grader inne.
Idag när många har en hel del datorer och elektronik som också värmer är det inte ovanligt att man kan behöva sätta justeringen på -1 till -3 för att det inte skall bli för varmt inne när det är relativt varmt ute, över nollan typ.
Sänker man justeringen så måste man varje gång kompensera med en höjd kurva i samma utsträckning.
Om du sänker justeringen med 3 grader skall du alltså öka kurvan med tre grader för att du skall få samma innetemp som tidigare när det blir kallat ute.
Med de inställningar du har idag borde du få bastu inne när utetempen ligger på plusgrader, troligen är det dina termostater i kombination med rumsgivaren som ser till att så inte blir fallet, men som sagt, rumsgivaren och termostaterna finns bara där för att finjustera/optimera komforten, de skall inte (som idag) ha det övergripande ansvaret för att rumstemperaturen blir OK, det kostar i COP och potentiell besparing, och riskerar ge fler start och stopp på kompressorn.
Den utredning rörande start och stopp som gjorts kan säkert vara relevent, men jag tror knappast att de testat 100 starter/dygn i 5 år eller mer i sina tester, det faller på sin egen orimlighet, och som jag tidigare skrev så är MIN bedömning att upp till 30 starter dygn är helt OK, men att fler än så inte tjänar något syfte, men försämrar verkningsgraden, och innebär en potentiell risk till kortare livslängd.
Mitt resonemang är helt och hållet ett logiskt resonemang som baserar sig på sunt förnuft, inte en utredning betald av ett företag som vill bevisa att deras konstruktion (som innebär relativt många start/stopp p.g.a. konstruktionen) inte har en förväntad livslängd som är kortare än konkurrenternas.
Tilläggas skall att även konkurrenternas värmepumpar OFTA går med ännu fler start/stopp än vad du har på din värmepump om de är dåligt intrimmade.
Man kan säga att CTC:S konstruktion mer eller mindre säkerställer att starterna inte blir extremt många, men att de blir lite fler än i en väl intrimmad anläggning från övriga tillverkares värmepumpar.
Väldigt många av konkurrenternas värmepumpar är dock dåligt intrimmade och går med än fler start och stopp än vad din pump gör, så du behöver inte gräva ned dig för att du valt en CTC.
Om du följer mina råd skulle jag bli förvånad om du inte kommer att se märkbart färre start och stopp, och en minskad elförbrukning.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Malisan
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 137
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Malisan
«
Svar #32 skrivet:
10 april 2015, 21:56:01 »
Citera
Ska försöka lista ut vad du menar Rickard
Det jag ska göra:
1. Plocka bort alla temostater Ska jag inte ha några alls längre?
2. Nu ligger kurvan på 55, justering på +6. Ska jag ställa in den på kurva 55 och 0 i justering? Eller ska den ligga på kurva 60?
3. Ska jag plocka bort rumsgivaren?
4. Vilka justeringar ska jag göra på elementen. Ska jag strypa flödet på elementen?
Efter att du kikat på bilderna, vilke skala ska jag sätta respektive elementventil på.
Syftar på detta:
1-2 riktigt små radiatorer, typ "lilla toaletten"
3-4, lite större, radiatorer, sådana som sitter till exempel i en liten hall eller en tvättstuga på några m2, säg radiatorer upp till ca 50 X 80 cm typ 22. Eller i rum där en radiator värmer ca 10 m2.
5-6 radiatorer som är upp till ca 50 X 120 cm, typ 22, eller där en radiator värmer upp till 12-14 m2.
7 eller "fullt" gäller stora radiatorer i t.ex. garage eller liknande rum .
Får tänka lite på alla element, speciellt dom som är på tredje våning. Värme har tendens att dra sig uppåt
Men sedan tänkte jag på kurvan, om du kikar på bilden som jag postade innan vid minusgrader, borde inte jag ligga på 50 kurva ?
Tacksam för svar!
Loggat
Karl-Evert
Kan värmepumpar
Stad/land: Gotland
Antal inlägg: 187
Karma +0/-0
Värmepump och ?
Karl-Evert
«
Svar #33 skrivet:
11 april 2015, 07:57:34 »
Citera
Nej du skall inte fysiskt tabort rumsgivaren. Du skall avaktivera den i styrsystemet.
Gå in på Avancerat->Definiera system->Värmesystem och välj rumsgivare Nej.
Kurvan ställer du in på 55 och justering på 0, fast har du ett välissolerta hus så kan du börja med kurva 50.
Men det beror på hur varmt du vill ha det inne.
Kurva 50 skall ge 20 grader inne i ett normalt hus med 50 graders framledningstemp vid -15 ute temp.
Jag såg att du har ca 22 grader inne och då är kanske kurva 55 bättre att börja med.
När det gäller termostaterna så kan jag inte hjäpa till så mycket då jag inte har den typen.
«
Senast ändrad: 11 april 2015, 08:10:37 av Karl-Evert
»
Loggat
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #34 skrivet:
11 april 2015, 09:52:32 »
Citera
Du kan ta bort termostaterna helt så länge annars kommer du inte åt att justera flödet genom radiatorerna om det behöver justeras ? Kolla även hastigheten på cirkpumpen till radiator systemet fast jag tycker den här typen av justering är betydligt enklare att göra när det är kallt ute så jag skulle nog vänta till vintern.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #35 skrivet:
11 april 2015, 10:24:37 »
Citera
Ok då hänger jag med
ska rumsgivaren kopplas på efter att injusteringen gjorts?
På tal om cirk pumpen så är den automatisk så vitt jag vet. Den reglerar hastighet sjäjv. Ska ta en bild på den. Ska termostaterna tillbaka efter injustering eller är det bortkastade pengar?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #36 skrivet:
11 april 2015, 10:32:59 »
Citera
Den interna cp kanske är automatisk men den till radiatorerna går att justera på cp eller i menyn. Termostaterna kan du montera tillbaka när allt är klart och rumsgivaren kan du också aktivera.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #37 skrivet:
11 april 2015, 11:20:48 »
Citera
Även om det är bäst att fintrimma när det är kallt ute så går det ju lätt att göra om det hela till vintern.
Sätt en kurva enligt ovan, öppna upp strypningar iaf på de större elementen, vänta något dygn. I de rum som det blir för varmt stryper du ner flödet något. Det rum som blir kallast ska du ta bort strypningen helt på. Är där ändå kallt efter ngt dygn så höjer du kurvan, 1/2 grad för varje grad du vill ha varmare i rummet. När du är nöjd så kan du börja strypa ner de andra rummen om de är för varma. Undantaget kanske ett rum som får mkt solinstrålning så här års. I det rummet sitter kanske rumsgivaren som du slutligen kan aktivera.
Det hela tar några dar och sen kan du det.
«
Senast ändrad: 11 april 2015, 11:22:57 av karlmb
»
Loggat
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #38 skrivet:
11 april 2015, 17:45:31 »
Citera
Jag skulle i alla fall väntat till vintern allt kanske redan är injusterat förutom det som har med vp installation att göra.
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #39 skrivet:
12 april 2015, 10:47:41 »
Citera
Detta är min cirkulationspump
Får kolla hur jag löser det om jag väntar på vintern eller om
jag kikar på det nu. Det värsta är att den gör 45 starter per dag nu
Loggat
froskog
Vem f-n hittade på att kalla mig
Expert på värmepump
Antal inlägg: 691
Karma +0/-0
Daikin bvp installerad 2014-03-17
froskog
«
Svar #40 skrivet:
12 april 2015, 11:08:48 »
Citera
Du kan vara lugn, både CTC och KTH säger ju att antalet starter inte sliter på samma sätt som driftstiden.
/C
Loggat
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h
Daikin inverter installerad 2014-03
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #41 skrivet:
12 april 2015, 11:41:32 »
Citera
Och jag tror inte injustering av raddarna kommer göra så stor skillnad på antalet starter på en Ctc som jobbar mot en shuntad tank vill du minska dom kan du ju alltid höja så vp värmer 7 grader över börvärdet.
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #42 skrivet:
12 april 2015, 13:24:49 »
Citera
Finns här ingen annan med ctc-vp som kan jämföra antalet starter?
Om de flesta har det på detta vis är det ju en sak, att ctc ber en sitta still i båten lugnar däremot inte mig. ..
Loggat
Malisan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Malisan
«
Svar #43 skrivet:
12 april 2015, 23:25:23 »
Citera
Hade verkligen velat höra om någon mer har en CTC och hur den fungerar hos dom med starter. Hittade denna tråd på detta forum
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57477.0
Skriver 2-3 starter varje timme Sammanlagt på ett dygn 48
Fast å andra sidan så tror jag inte att några justeringar hjälper som kommer minska antal starter.
Efter att ha läst och googlat detta ämne så tror jag att en extra tank är det ända som hjälper.
Många värmepumpar använder radiatorer som extra vattenbuffert, det gör inte en CTC 408.
För att minska starter så tror jag att ända lösning är att installera en vattentank på 100 l.
Tänker jag fel?
«
Senast ändrad: 12 april 2015, 23:39:56 av Malisan
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #44 skrivet:
13 april 2015, 07:52:38 »
Citera
Jag tror inte man skall mixtra med extra tankar till CTC, deras styrning bygger på den exakta volym som den inbyggda tanken har, en extra tank kan mycket väl ge fler starter eller i vart fall högre driftskostnader.
Orsaken till att det skulle kunna ge fler starter är den inbyggda tankens lilla volym, och det faktum att ytterligare en tank ger större värmeförluster och riskerar ge fler starter när husets energibehov är litet.
«
Senast ändrad: 13 april 2015, 07:54:11 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad kan jag göra för att sänka starter?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1000
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
ChristianJ
Frazze62
Mike
Zyberdude
Lasse-G
rocas
SW
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info