0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Jag har en oljepanna från 1960 som idag drar ca 2,5 kbm olja per år. Jag vill byta till ett miljövänligare alternativ som är ekonomiskt.Vi bor i ett hus från 1935 på 115kvm plus källare. Huset är tilläggsisolerat men inga fönster är bytta. Jag vill ha ett underhållsfritt system därför tror jag en värmepump är rätt för oss. Vi har en öppen spis med kasset i så under vintern planerar jag att elda som komplement. Jag tror inte bergvärme är ett alternativ då det tar många år att betala av investeringen. Vad kan ett luft/vatten system kosta i runda slängar? Jag har tittat på Sanya CO2 i och med massiv reklam i vi i vill mm. På Ahlsells hemsida står det att en sådan kostar 95000 till 115000 beroende på hur komplicerad installationen är. Kostar alla system så mycket. Kan man inte i så fall investera i bergvärme direkt då?Någon som har ett förslag på bra pumpar? Det skulle också vara roligt att veta om någon med liknande husegenskaper har fått för kostnadsförbättring.MVHAnders
Skillnaden mellan bergvärme och ett luft/vatten system är i princip att borrhålet ersätts av uteluftdelen. Borrhålet kostar ca 30 000 kr. Vad en uteluftdel kostar vet jag inte med det borde vara i storleksordningen 10 000 kr. Skillnaden i återbetalningstid borde inte bli så stor. Kostar bergvärmeinstallationen 120 tkr blir återbetalningstiden 7 år. Det är väl inte mycket?
Jag fick en annan idé. Vet ni hur det skulle bli om man hade både bergvärme och en l/l VP. Mycket pengar men kompleterar de varandra bra? Kanske en onödig kostnad? Har bara självdrag i huset så det blir helt klart bättre cirkulation på luften med en l/l VP.
Det blir rent av dyrare första åren. Undrar om jag räknat rätt?Vet inte hur jag skall räkna faktiskt. Låter inte som jag sparar speciellt mycket om ovanstående stämmer.
Om man räknar med en årsvärmefaktor inkl. tillsatsel på 3 (min anläggning ligger där trots att den är lite snålt dimensionerad) blir elförbrukningen till pumpen 6700 kWh/år. Elen till pumpen kommer inte att kosta 8800 kr. Tillägg: Det går inte att räkna besparingen direkt på mängden olja då en del av den förbrukningen är förluster. 80 % årsverkningsgrad på pannan kan vara högt räknat. Troligen förbrukar huset mindre, det beror på i vilket skick panna och brännare är. Har inte koll på oljepriset numer men kan man verkligen köpa olja för 8800 kr/m3 idag? När jag skrev att återbetalningstiden borde bli 7 år räknade jag med att anläggningen skulle kosta 120 tkr (5 kW pump) och ett oljepris på 9300 kr/m3.