Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
In med volymtank, ut med knäpptank?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: In med volymtank, ut med knäpptank? (läst 7563 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wsp
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
wsp
«
skrivet:
05 april 2015, 18:39:38 »
Citera
Hej,
har en IVT Greenline C6 som driver 11st Purmo radiatorer. Om jag räknat rätt så har jag ca 53 plus 25 liter vatten i rör och radiatorer. De sista 25 liter är i en röd knäpptank (expansionskärl?), som sitter på returen innan vp.
Nu funderar jag på golvvärme för ca 30 kvm och funderar då på om jag måste skaffa större volym. Dessvärre är det trångt om utrymme.
En ASB 100 kanske får plats.
Tar man i så fall bort knäpptanken?
Som jag tolkar det så är C6 förberedd för en extra värmegrupp, så att man kan köra med en annan värmekurva. Är det att föredra eller ska man göra på ngt annat sätt?
//WSP
Loggat
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
SV: In med volymtank, ut med knäpptank?
«
Svar #1 skrivet:
05 april 2015, 18:58:10 »
Citera
Om tanken sitter på returen så är det ingen knäpptank utan en volymtank
Hade det varit en knäpptank skulle den sitta på framledningen.
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7765
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
05 april 2015, 19:07:45 »
Citera
En volymtank kan naturligtvis även sitta på framledningen och har då den dubbla funktionen.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
wsp
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
wsp
«
Svar #3 skrivet:
05 april 2015, 20:04:42 »
Citera
Aha, då förstår jag.
Men den som sitter där idag, den röda, är bara kopplad i toppen, på retursidan. De lite större jag sett verkar kopplas med två rör, in och ut.
//WSP
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #4 skrivet:
05 april 2015, 20:17:05 »
Citera
En volymtank måste kopplas med två rör in och ut om den ska ha någon funktion. Ett rör så är det ett expansionskärl och det har en helt annan funktion. Det ökar inte volymen på systemet utan tar bara hand om volymökningen som ett varmare vatten ger. Volymtanken ökar systemets vattenvolym så att pumpen får mer vatten att jobba med och för att "jobba"med vattnet måste det vara flöde genom "tanken" av "elementvatten.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
wsp
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
wsp
«
Svar #5 skrivet:
05 april 2015, 21:08:07 »
Citera
Ok, då är det alltså ett expansionskärl jag har. Ska det sitta kvar om jag skaffar en volymtank?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #6 skrivet:
05 april 2015, 21:19:02 »
Citera
Ja, man måste ha ett expansionskärl i alla värmeanläggningar, utan så kan hela värmesystemet flyga i luften. Det innehåller en viss mängd luft som komprimeras när vattenvolymen ökar pga högre temperatur. Volymtanken ska vara full med vatten så där kan inte vattnet expandera.
Loggat
wsp
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
wsp
«
Svar #7 skrivet:
05 april 2015, 21:54:09 »
Citera
Tack, då förstår jag bättre.
Nästa fråga: behövs en shunt med egen cp till golvvärmesystemet? Och är det lämpligt att koppla detta på C6:ans lediga elanslutningar, så att jag kan köra med en annan värmekurva?
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #8 skrivet:
05 april 2015, 22:23:11 »
Citera
En fördel om man inte blandar ihop olika begrepp och har klar för sig vad olika saker tjänar för syfte! Bra att veta hur systemet fungerar! Självklar med expansionskärl, den får du inte röra!
Knäpptank - liten volymökning mot radiatorsystemet (framledning) för att undvika knäppningar (direkt framledning)
Volymtank – öka volym som pumpen jobbar mot
I ditt fall har du alldeles för liten totala vatten volym i radiatorsystemet, inklusive panna!
Har du problem med knäppningar? Det du gör så ökar du lite vattenvolym och om du inte har haft några problem innan, så borde det gå utan! Sen att blanda radiatorsystem med golvvärme, är annan femma! Du ska använda extra grupp om möjligt, så kan du styra framledningen till golvvärme!
Mvh Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #9 skrivet:
05 april 2015, 22:26:53 »
Citera
Hur IVT fungerar kan jag inte svara på, jag har rätt liten erfarenhet av IVT på senare tid och dom jag "sett" har inte haft möjlighet att köra flera "kurvor" så nu får någon annan ta vid
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
06 april 2015, 06:53:32 »
Citera
Det finns externa shuntar med cp och fördelare som funkar bra utan att blanda in styren från vp.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #11 skrivet:
06 april 2015, 19:38:34 »
Citera
Ja Smurfen!
Ingen tillverkare utrustar sina produkter med extra shunt för eventuella framtida behov och direkt kunna styra framledningen!
Egentligen, i dom här samanhangen med blandat system, handlar det om externa enheter!
Enda skillnaden, på vilket sätt man styr framledningen!
Nu är reglercentralen Rego 638 (styrkort) anpassat att med givare kunna styra framledningen (extra kurva)! I annat fall får man använda rumsgivare!
Men det kan du bättre än jag!
Mvh Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #12 skrivet:
13 april 2015, 13:47:08 »
Citera
Vattnet i expansionskärlet cirkulerar inte, så den volymen kan du inte tillgodoräkna dig.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4905
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #13 skrivet:
13 april 2015, 14:48:36 »
Citera
Både Bosch/IVT med Rego 600 och Rego 1000 har på originalkorten anslutningar för extra cirkpump, shunt och framledningsgivare för krets 2.
Dessutom har Rego 1000 möjlighet att ansluta rumsgivare till både krets 1 och krets 2, som då styr var sin krets.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1566
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Rickard
Rick80
svmh906
Larsa
tyke
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info