Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver jag verkligen borra mer?  (läst 10050 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #15 skrivet: 03 april 2015, 09:28:47 »
Med andra ord arbetar pumpen ungefär som en kyl/frys och med tanke på detta och att anläggningen är från 84 så är det inte givet att många starter är samma sak som förkortad livslängd, som dessvärre många har som 'värdetal' eftersom det är lätt att räkna..., det har förmodligen mer att göra om kompressorn hinner bli kall mellan starterna eller inte.

Jag känner till åtm. två gamla frysboxar - den ena från 1964 och den andra från 1959 som fortfarande är i drift med typ 3 starter per timme  och är nog ett bevis att många starter är inte samma sak på att grejorna givet slits ut i förtid om det gör med rätt intervall i start-stopp...

---

Om det har gått så länge som det har gjort  hittills, så kommer kompressorn förmodligen inte gå sönder i morron heller, kanske inte på flera år än. Däremot finns det risk att korrosionen arbetar sakta men säkert och till sist får du en läcka i systemet och köldmediet pyser ut och är den fylld med R502 så kommer ingen kylnisse att vilja reparera denna då gasen är förbjuden sedan länge (typ 90-talet), om det är R404A så kan det fortfarande gå att få den reparerad och fylld igen.

Det är inte givet att en ny maskin ger speciellt mycket bättre COP, men med åldern så kanske det är beläggningar i värmeväxlare mm. på vattensidan som drar ned den gamla maskinens effektivitet och en byte ger upplevd förbättring - medan skulle man köra dessa parallellt så kanske skillnaden inte skulle vara så stor, förutom att en modern maskin idag knappast håller i över 30 år...

 

 
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #16 skrivet: 03 april 2015, 11:50:21 »
det har förmodligen mer att göra om kompressorn hinner bli kall mellan starterna eller inte.

Tänkvärd kommentar, står den still en kvart mellan starterna lär den inte hinna bli kall.

Antalet drifttimmar sedan 84 är troligen färre än för min pump från 2002 och jag räknar med/hoppas att min ska gå i många år till så det bör väl den här också klara. Det är lite förvånande att pumpen är så kraftig i förhållande till värmebehovet. I värmepumparnas barndom brukade man dimensionera för ca 50 % effekttäckning. Det verkar vara över 100 % i det här fallet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #17 skrivet: 03 april 2015, 12:08:52 »
Om man medvetet ska få den att gå ofta så den inte kallnar så är en överdimensionering väl receptet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #18 skrivet: 03 april 2015, 15:34:55 »
Alternativt att den i stort sett går hela tiden likt inverterpumpar.

Dom förbättringar som ger bättre COP i moderna maskiner ligger ganska mycket i styrsystemen som gör att det arbetar mer nära verkliga behovet - högre temperatur på evaporatorn och lägre temperatur på kondensorn mestadelen av drifttiden, mer energisnåla cik-pumpar etc. medans kompressorn med kylslinga vid samma temperaturer i evaporator/kondensorn (på gas-sidan) har inget revolutionerande skett och kommer heller inte att göra det på överskådligt tid.

Sådant fanns inte 1984, nu vet jag inte om det är aktuellt i det här fallet men maskiner med CFC och HCFC-köldmedier så skyddade köldmediet eller snarare lite av dess nedbrytningsprodukter på metallytorna med beläggning som smörjande i dom lägen under driften där det skrapade metall mot metall tex. vid start och en slurk skum eller vätska av köldmedier tvättade bort lite olja på cylinderloppet etc. vid en kallstart och när man bytte till idag använda HCF-köldmedier så var det en massa kompressor-ras i början innan man designat om kompressorerna för dom nya köldmedierna där det inte blev någon skyddande skikt, och är också en orsak varför det heller inte förväntas >> 20 års drift på dessa längre idag.

Idag skall R4xx köldmedierna fasas ut tillsammans med R134a. och med R32 som ersättning för R410A så kommer vi nog se en ny våg med kompressor-ras innan man har lärt sig hur kompressorerna skall designas tillsammans med HC-fyllda mindre maskiner som också där kommer att ha barnsjukdomar.

Varje köldmedie-byte ger problem med livslängden på kompressorer och det spelar ingen roll om det är fluor-baserade köldmedier som R32 och HFO1234yf etc. eller om det är mer naturvänliga HC-köldmedierna, dock kan man hoppas att man har lärt sig så mycket av R600a-kompressorerna i alla vitvaror att man inte åker på de värsta dumheterna nu när det blir propan och propylen i många mindre maskiner som arbetar med hög effekt (tex. AC, resturangmaskiner, kabinettkylar och frysar etc.) 

« Senast ändrad: 03 april 2015, 15:37:40 av xxargs »

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #19 skrivet: 03 april 2015, 19:39:08 »

Idag skall R4xx köldmedierna fasas ut tillsammans med R134a. och med R32 som ersättning för R410A så kommer vi nog se en ny våg med kompressor-ras innan man har lärt sig hur kompressorerna skall designas tillsammans med HC-fyllda mindre maskiner som också där kommer att ha barnsjukdomar.


Om man har en 10 år gammal Schroll IVT med R407C, hur kan man förbättra livslängden, finns det någon service åtgärd som är bra?
N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #20 skrivet: 03 april 2015, 20:23:38 »
Som sagt då: se till så att det går med lagom antal starter per dygn,  plus inte tvingas upp till för höga kondenseringstemperaturer i tid och otid.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #21 skrivet: 03 april 2015, 21:10:28 »
Men vad är lagom antal starter ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #22 skrivet: 03 april 2015, 22:11:00 »
Enligt xxargs så är det antingen 1start(inverter ) eller alltid omstart (on-off) innan kompressorn har kallnat.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #23 skrivet: 04 april 2015, 11:08:42 »
Nu kanske man inte skall ta mina funderingar som fakta :-)

En inverter låter kompressorn gå hela tiden vilket gör att det är motorströmmar i lindningarna konstant och håller kompressorn varm samt mjuk start och stopp gör att det inte hostar in skum och skvätt kondensat från evaporatorn hela tiden vid start.

Med ON/OFF så kan man nog inte helt undvika i alla lägen att det jäser och slurkar till vid start - men med varm kompressor så hinner det mesta koka iväg innan det når känsliga delar i kompressorn och det klarar sig bättre. Värsta situationen är om kompressorn blir helt kall - köldmedie löser sig i oljan med tiden och det kan jäsa till skum under dom första minutens drifttid. - har man tur så är evaporatorn kallare än kompressorn - men om kompressorn har varit kallare än evaporatorn så finns hela laddningen av köldmediet i kompressorns vevhus och i oljan...

Mer proffesionella maskiner som vid önskan om stopp, har en ventil som stänger innan expansionsventilen och suger ned sig på evaporatorsidan och därmed också trycket över oljan för kompressorer med sumpen på sugsidan (rotary-kompressor har dock oljan på trycksidan...) och förvarar köldmediet  i kondensorn och eventuellt en extra receiverburk om det är stora mängder köldmedie i systemet innan den stannar på lågtryckpressostat. - där riskerar man inte hostning av kondensat från evaporator eller jäsande oljeskum i sumpen vid en kallstart.

Det slog mig också att man kan inte göra en sådan lösning med rotarykompressorer eller scroll med oljesumpen på trycksidan - för allt bygger på att ventilen på kompressorn på högtrycksidan håller tätt när kompressorn står still medans rotay och somliga scroll med oljan på högtrycksidan så pressas oljan sakta mot lågtrycksidan (avsiktligt för smörjningen) genom kompressordelen och man kan få hela kompressorn tom på oljan då den blåst ut mot evaporatorn, när den senare skall startas - hmm... det är kanske därför man har den stora burken på insuget på dessa kompressorer - även kallad ljuddämpare, för att fånga oljan och i sakta mak låta den rinna tillbaka igen efter en start då alltihop på en gång inte skulle vara så bra...  snacka om plåsterlösning i så fall...
« Senast ändrad: 04 april 2015, 12:06:30 av xxargs »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!