Hej,
Hoppas jag hamnar i rätt forumdel

Har läst så mycket jag hittat här om att koppla ihop vattenmantlad kamin med en FLVP till ett fungerande system men blir bara snurrig

Vi har just startat ett nybygge men har inte satt uppvärmningslösningen helt än. Tanken är att ha FLVP, troligen Comfortzone EX50 som står för normal ventilation, VV och golvvärme. Utöver det vill vi ha kamin för myseldning och hjälpa FLVP på traven. Det vore ju perfekt att kunna ha en vattenmantlad kamin för att kunna spara värmen i en extra acktank samt att inte överhetta huset. Har förstått att det kan vara krångligt att koppla ihop de två...
Lite krångligt är att enda plats för extra acktank är i ett teknikrum, ca 10 m från kaminen och 15 från FLVPn.
Har funderat på lite olika alternativ:
- EX50 + vattenmantlad till egen acktank och dra inkommande vatten till FLVP genom extra acktanken.
- EX50L (dvs utan egen acktank) + vattenmantlad till en acktank. Antar att flvp kör upp til 60 grader ca och eldning toppar upp då. Nackdel är att det är lååångt mellan tank och FLVP/vattenförbrukare.
- EX50 + vattenmantel där båda tankarna är ihopkopplade, kaminen matar extratanken men då sprider värmen till EX50s acktank också.
- EX50 + vattenmantel där där extratanken matar golvvärmen om den är varm, annars från EX50.
Som synes är jag bara förvirrad

Nån som har tips om hur jag ska göra? Bara glömma vattenmantel och köra på vanlig kamin som kanske buffrar mycket värme? Med risk att överhetta oss...
Vårt husprojekt är aningen annorlunda i övrigt så en annorlunda installation är lite kul. En bra grej vore om det går att koppla på andra värmekällor i framtiden, då till den extra acktanken. Vårt projekt går att följa på
http://www.sundbynaturhus.se. I korthet ett hus i ett växthus..

//Björn